In från Djurgården: Led- och boggi-dojjor

Söndag. Efter rasten på Stockholms Spårvägars rastlokal tar jag 7525 och glider iväg till Kaknästornet. Avstår från omedelbar avgång och kör istället upp till parkeringen och ställer mig. Det är precis att bussen får plats på en p-plats - ska man vara riktigt noga får den nog inte det, men jag ska inte stå där så länge. Pratar med ledarturen som vill ha mig ståendes där och informera om att Museiparken är indragen. Gemensamt kommer vi fram till att ledvagnarna, eller led-dojjorna som han kallar dem för, inte får plats på  p-platsen utan måste stå längs vägen. Han föreslår även att jag ska logga in som extratur på 69:an så att jag kan lyssna av meddelanden. Ledarturen och de trafikvärdar som hjälper honom tar på sig sina gula "pondus-västar" som en av dem säger och rullar iväg. Kvar blir jag.

Njuter av solen. Efter ett tag ropar ledarturen upp alla som är inloggade på 69:an och informerar om hur han har tänkt sig det hela. Det är 20000 personer som ska in mot stan. Jag väntar 10 minuter, sedan rullar jag neråt, det har inte kommit några ledvagnar, inga vagnar alls och jag befarar att de är på rast. När jag är vid Kaknästornet södra ropar ledarturen upp mig och ber mig rulla neråt. Säger att jag är på väg och han tackar för det. Jag stannar i kanten av vägen och öppnar dörren - pratar med ledarturen. Vi kör fram till Sjöhistoriska museet. Jag kommenterar att det är ont om plats och att folk står dumt till för oss, det känns som att det inte går att ha personbilar på högerkanten när passagerare ska gå på bussarna - om de inte får plats på hållplatsen. Han säger att han ska prata med polisen och se vad han kan göra själv också.

Tar ombord passagerare. Fyller nästan bussen. Rullar iväg. Lika mycket folk som väntar på Källhagen. Jag tar ombord så att bussen fylls helt, sedan säger jag att jag ska göra ett anrop och se till att fler bussar kommer till Källhagen. Flera passagerare tackar mig. Ropar upp RTL och ber dem meddela ledarturen att det står lika många passagerare på Källhagen, som första ersättningsbuss som rullar in mot stan känns det ok att meddela detta. Jag får besked om att en ledvagn är på väg fram. Tackar för det och rullar in långsamt mot stan. Pratar lite med passagerarna. De tycker att informationen varit bra. Jag försöker vara tydlig med att bussen inte går till Fridhemsplan trots att den audiovisuella hållplatsutroparen säger så - det går inte att ställa in extratur Kaknästornet - Sergels torg/Centralen utan man måste låta det stå Fridhemsplan och sedan byta till Centralen på yttre skyltar manuellt.

Släpper av och kör iväg och vänder. Tommar tillbaka till Kaknästornet. Tar ombord passagerare direkt. Informerar om att det kommer att ta en stund att ta sig in mot stan pga eventet. När jag kommer fram till Sjöhistoriska är det knappt något folk kvar. Jag tar ombord lagom många och glider sedan iväg. Det står i princip still fram till Berwaldhallen, sedan flyter trafiken på. Väl vid Sergels torg vänder jag och avgår som en 47:a mot Skansen. Det är knappt att jag hinner det, upptäcker jag, men känner att jag måste avlasta ordinarie 47:or. Inte överdrivet mycket folk och jag ställer bussen på Söderhallens ramp kl 17.58.

En dag med led- och boggi-dojjor är över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.