Kulturfestivalkaos - "Så nu kör ni så det ryker"

Kör 47:an med 7520. Det är fredag eftermiddag och jag har precis tagit över bussen. Omloppet före var kraftigt försenat, men mitt omlopp var i tid vid avlösning. Chauffören berättade att det var stopp på Vasagatan. Jag stänger dörrarna vid Sergels torg för att hinna över övergångsstället innan trafikljuset slår om och folk börjar gå. Glider iväg. Stannar efter övergångsstället. Kö. Ordentligt med kö, det står helt still. Jag lägger mig i höger fil i sergelsrondellen för att inte blockera för dem som ska in på Sveavägen. När jag ser att de bilar som ska svänga har gjort det blinkar jag vänster, kollar monitorer och speglar för att långsamt glida in i vänsterfilen på Hamngatan. Det går framåt. Långsamt. Ser hur minustiden ökar - 10 minuter, 15 minuter. Kommer fram till trafikljuset vid NK. Inte en chans att komma in i bussfilen, utan att bli stående mitt i korsningen, så jag väntar snällt vid ljuset som nu slår om till rött. Efter några minuter slår det om till grönt och jag har fritt fram till hållplats Kungsträdgården.

Korsar Kungsträdgårdsgatan. Stannar vid Norrmalmstorg. En tjej blir jätteglad för att jag tipsar om SMS som betalningsmedel. Minus 20 minuter, men ingen klagar - passagerarna har ingen möjlighet att veta det - huvudsaken är att bussarna kommer i en strid ström, känns det som. Får med mig en barnvagn vid Nybroplan - kvinnan tackar och säger att det var första bussen på evigheter som det fanns plats i. Kör Strandvägen. Kommer upp i femtio en kort sträcka innan jag låter retardern få ner farten innan Djurgårdsbron. Många går av vid Gröna lund. Vänder vid Waldermarsudde. Jag inväntar några italienska turister som ska med båten mot Slussen. En norrman frågar om rusningstrafiken upphör någon viss tid och jag säger att igår höll den på till runt 20.00. När jag står vid Skansen och tar ombord folk börjar det hagla. På en halv minut ser Djurgården vintrig ut. Passagerarna går ombord, när det är som värst går trafikvärden av och tar skydd under taket. Full buss, nästan. Kör vidare till Gröna lund. Fler passagerare går ombord. Trafikvärden frågar om det fanns bussar vid Skansen, jag säger att det var tomt.

Med full buss glider jag mot stan. Framrutan immar. Det ligger en massa tidtabeller som blockerar luften, så jag lägger i p-bromsen och tar bort dem. Trots det immar rutan igen på höger sida, så jag ökar värmen och torkar av den. Passagerarna ropar att jag ska stänga bakersta takluckan, så jag gör det. De tackar. 15 minuter sen till Sergels torg. Kör vidare mot Centralen. Kommer ikapp 7525 som ligger före mig. Kör om den vid Kungsgatan - jag tänker att det är bättre att växelköra än att jag ska ligga bakom och stressa honom. Lagom med folk. 7525 glider om mig innan Tomteboda och vid hållplatsen kör den fram direkt. Eftersom det är svårt att komma in med bakdelen blockeras min färdväg. Anropar bussen och frågar om hans avgångstid.

- Jag ska gå nu, är 20 minuter sen, kom
- Aha, okej då har du en större försening än jag. Om du vill kan du köra, så kan jag plocka upp resenärerna, kom.
- Tack för det, vi gör så. Klart slut.

Ligger bakom. Ser de väntande passagerarnas snopna blickar när den första bussen inte stannar, sedan ser de mig och blir glada igen. Jag ligger bara 40 meter bakom.

- Har ni ställt in någon buss, vi har väntat 30 minuter här, säger en arg man
- Nej, inte vad jag vet, men det är stora förseningar. Jag är åtta minuter sen, bussen före är 20 minuter sen, säger jag.
- Jaha, säger mannen och går vidare
- Så nu kör ni  så det ryker, säger en leende man som kliver på sist

Jag stannar vid nästa hållplats också. Samma sak där, folk vet ju inte att första bussen är väldigt sen enligt tidtabell. Jag kommer ifatt 7525 vid Dalagatan.  Fortsatt kö, om än lite mildare, på Hamngatan. Vänder vid Waldermarsudde. Nästan i tid - bara 15 minuter sen. Rastvarnar. Nu har det lättat på Hamngatan och jag kommer nästan ut från Nybroplan utan bekymmer, annars blockeras ofta den korsningen av bilar eller bussar - så man får ta det försiktigt. Sex minuter sen vid Sergels torg, så jag får min rast på minst 10 minuter, det blir 12 eller så.

Kulturfestivalen är kul. Att det blir kaos i trafiken beror nog inte så mycket på fesitvalen, som på att det är många bilar som inte vill köra Centralbron. Det är nog även en omläggning av trafiken som gör att det är färre farbara gator - redan överbelastade gator får svårt att svälja den ökade trafikmängden. Jag vet inte hur man skulle ha gjort för att undvika förseningar - det går nog inte - man får försöka med damage control i passagerarmötet istället. Visa att vi försöker köra så det ryker - på ett säkert sätt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.