Pride-periferi: extrabuss på linje 47

(forts. från föregående inlägg)
Avgår med sex minuters försening från Centralen. Kör till Waldermarsudde. Lagom med folk, ingen rusning. Vädret gör kanske sitt. Samma sak på varv två. Ingen anstormning. Varv tre går också bra. Omläggningen pga Pride-paraden ska börja 11.44 och min avgång 11.51 från Centralen är därför omlagd. RTL meddelar att det är dags för omläggning. Jag tommar upp till Karlaplan och springer av och pratar med en kollega. Inga instruktioner - så vi kommer överens om att avgå när vi känner oss redo. Fortfarande ingen anstormning av folk. Det rullar fortfarande bussar från Sergels torg, så det tar kanske lite tid innan resenärerna hittar Karlaplan-alternativet, tänker jag.

Kör fram och tar ombord passagerare. Tre personer. Kör till Waldermarsudde. Tommar till Skansen och tar min rast i 30 minuter. Kör sedan till Karlaplan och nu är trafikledaren där. 13,7 meter buss är inte så lätt parkerad, och trafikledaren säger att jag får cirkulera tills jag hittar någonstans att stå. Det är inte trafikkaos, men vissa bilister chansar på att komma in på parkeringsrutor och ställer sig så att det blir väldigt trångt för det bakre överhänget. Ser någon av de boende titta ut på bussarna. Det är ganska lugnt. Kör fram när det blir plats och får prata med trafikledaren. Han ger mig en avgångstid och instruktion för när jag ska köra fram. Växelväljaren på 7528 trilskas med mig. Får inte i växeln direkt. Tar ombord passagerare. Svarar på frågor om andra linjer, det jag kan svara på - annars hänvisar jag dem till trafikledaren.

En av bussarna bakom mig tutar, jag tolkar det som att jag inte kommer iväg snabbt nog. Växelväljarens ovilja att välja rätt växel stressar mig lite. Men efter en kort stund rullar jag. Det kommer passagerare hela tiden, så det går inte att vänta. Kör ner till Waldermarsudde och vänder. Det går precis en extrabuss därifrån så jag tommar tillbaka till Karlaplan. Trafikledaren efterlyser bussar, så att det inte blir tomt på Karlaplan. Blir buss nr två i kön. Får avgångstid 14.26. 10 minuters regleringstid. Kör fram och tar ombord passagerare, iväg. Trafikledaren säger till en buss att sluta tuta och föraren i den bussen undrar vad som menas, verkar helt oförstående. Tillbaka till Karlaplan. Byter några ord med trafikledaren. Viktigt att det finns bussar hela tiden. Man får ta paus när det finns tid. Trafikomläggningen kan avbrytas närsomhelst.

Kör till Waldermarsudde. I höjd med Skansen är det åter ordinarie körväg. Jag ska ha paus på Sergels torg, så jag kör en extratur in till stan. Får besked om att det är ordinarie tidtabell, så jag parkerar på Vasagatan och tar min paus.

Det som var lite jobbigt med denna omläggning var att det aldrig riktigt tog fart. Det kom ströpassagerare då och då, ingen riktig rusning. Kanske hade det med vädret att göra, eller så valde folk att kolla på Pride-paraden i centrum istället för att åka med bussarna i Pride-periferin.


Bildtext: Karlaplan med en 47:a. Inte varje dag. Inte heller helt lätt att hitta lämpliga uppställningsplatser för 13,7 m buss.

Bildetext: Lite kaosartat med parkerade bilar, dubbelparkerade bilar och bilar som parkerar medans bussen inväntar avgång. 

Bildtext: Trafikledaren gjorde ett bra jobb och fick busstrafiken att flyta i en strid ström. Gick runt och pratade med varje förare och gav avgångstider.



Kommentarer
Postat av: Ola

Visst är det kul när det händer saker i stan!? Tyvärr är det väldigt sällan vi får köra extra förstärkningsturer på det sätt som ni verkar göra var och varannan helg där uppe. Göteborg är trots allt så litet att folk går dit de skall...

Nu i helgen kommer i alla fall Madonna, får se om hennes fans åker buss...



Våra 24-meters dubbelledbussar, totalt 11 stycken, utgår från garaget vid Eketrägatan på Hisingen, mer officiellt kallat Lundby tror jag. De går främst på stombusslinje 16, men även som förstärkning på delar av stombuss 17.

Linje 16 går delvis i en egen bussgata (genom Eriksberg på Hisingen) men annars är de ute och kör på vanliga gator också. De får köra överallt vad jag vet. Jag har som sagt inte varit i närheten av att köra dem själv, men har hört att de skall vara nästan smidigare att köra än en vanlig enkel ledbuss. -Så länge man kör frammåt i alla fall!



Vet att en av busssarna har varit uppe på besök i Stockholm för testkörning. Men jag tror att de ansågs vara för långa för att säkert kunna framföras i Stockholmstrafiken. Dessutom tror jag att många hållplatser hade behövt förlängas och det fanns kanske inte alltid plats för det...(?)



Vet faktiskt inte hur många passagerare de tar, men det går in en hel del folk!

2009-08-06 @ 10:20:55
URL: http://jobblogg.olasand.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.