I sensommarmorgonens underbara solsken: T-banestopp, batteriläckage och lämmeltåg

Sitter reserv och tar ut 5041 för tomkörning till Hjorthagen. Klockan är 07.55 när jag kör ut genom grindarna. Tar vägen förbi Norrmalmstorg och Lidingövägen bort mot Ropsten. Kommer fram med några minuter tillgodo. Avgår i tid. Vid första hållplatsen ropar RTL ut i ett allmänt anrop att Röda linjen står still mellan Mariatorget och Stadion pga vagnfel. Väntar tills alla hållplatser i Hjorthagen är passerade, sedan informerar jag passagerarna om stoppet.

Kommer fram till Slussen och möter överfulla 76:or. Svänger in till hållplats och ser att det är en ordentlig folksamling. Föraren går på genom framdörren:
- Är det störning på T-banan?, säger han
- Ja, precis. Mariatorget - Stadion - vagnfel, säger jag
- Okej, för jag cyklade precis från Mariatorget och såg människorna gå - så jag tänkte att det var något med T-banan

Vi säger hej. På vägen ut svarar jag på frågor om vart 55:an går. Det är ju ganska knapphändig information, men jag gör så gott jag kan. Pustar ut.

T-banestopp
Bildtext: Ersättningsbuss för T-banan - en 55:a i ordinare trafik

Paus. Dags för en 43:a. Går upp till Södermalmstorg. Fullt med folk. Översvämmat. Löser av. Öppnar upp. Massa frågor från passagerarna:
- Går denna till Liljeholmen?
- Är detta ersättningsbussen?
- Hur ska jag ta mig till Hornstull?

Jag svarar så gott jag kan och kommer på att T-banan går från Mariatorget och söderut - så folk kan ju följa med dit. Bussen blir full och jag glider iväg mot Mariatorget. Några barn med sin mamma kommer på att de åker på fel buss - de skulle till Ruddammen. Jag säger att det kanske är lättast att de hänger med till Tanto eftersom det är så mycket folk, det kan vara svårt att få plats på returbussen. Dessutom går det inte överdrivet många bussar på 43:an.

Hjälper en dam att hålla utkik efter Tantogatan 61 och släpper av henne på lämplig hållplats. Hon tackar så mycket. När jag tar ombord passagerare försöker jag att med jämna mellanrum informera dem om att Röda linjen står still. De flesta tackar för informationen och har misstänkt att det hänt något sådant. Vid svängen mot Hornsgatan informerar jag via högtalarna att det kommer att bli mycket folk och ber passagerarna gå så långt bak i bussen som de kan - ingen reaktion. Folkmyller vid Mariatorget. Passagerarna står ute i gatan - knappast säkert. Jag stannar en halv meter från kanten och öppnar dörrarna. Samma frågor som tidigare - växelvis på svenska, växelvis på engelska.

Jag informerar om att bussen är ordinare 43:a mot Slussen och Hamngatan. Till slut är bussen djurgårdsfull - det går inte att få in fler rent fysiskt. Säger att jag måste stänga dörrarna och stänger dem försiktigt. Glider iväg. Lämnar 300 pers på hållplatsen. Pratar med en tjej som undrar vad som har hänt - jag säger vagnfel.
- Jag pratade med min mamma och hon sa att det var explosionsrisk, det hade jag kunnat förstå. Men vagnfel.
- Ja, jag har bara hört vagnfel, säger jag och höjer volymen på Radio Stockholm som informerar om att T-banan står stilla
- Det kom bara en ersättningsbuss och det var nästan slagsmål om att komma med fyran, fortsätter hon, samtidigt som hon undrar om jag kör till Körsbärsvägen, svarar att så småningom kommer vi dit

Vid Slussen går folk av. Att bussen går 200 m från T-centralen verkar passagerna inte uppfatta eller förstå, utan de vill byta till en buss som går dit. Några går till tvåan. Jag tänker att de får göra som de vill, men inser att alla bussar kommer att vara lika fulla. Det bästa de kan göra är att stanna ombord på den buss de kommit ombord på... Jag stänger dörrarna och rullar iväg. Vid Slottsbacken kommer information via Radio Stockholm att T-banan rullar. Jag avvaktar med att informera tills jag fått besked via RTL. Det kommer tre minuter senare. Då ropar jag ut i högtalarna att T-banan rullar med stora förseningar.

- Stämmer det att T-banan är igång igen, ropar en dam från bakre delen av bussen och jag tänker att högtalarna kanske inte fungerade, reser mig upp när jag står still och ropar bakåt att
- Det stämmer. T-banan rullar med stora förseningar, lite snopen över att min informationskampanj kanske varit i onödan pga av att mikrofonen/högtalarna inte fungerade...

Några studenter från KTH frågar om det går snabbare att byta till T-banan, men jag säger att det kommer gå fortare med buss. Det är ingen trafik att tala om på 43:ans linjesträckning och vi är redan vid Hamngatan. Folk går av vid Valhallavägen. Tjejen som jag pratat med i början går av på Körsbärsvägen och vinkar glatt. 15 minuter sen rullar jag in vid Ruddammen.

Spetsvändning. Mindre folk. Avgår åtta minuter sen men har snart 15 minuter försening igen. Vänder vid Tanto. 7,5 minuters försening. Berättar för alla som vill höra att röda linjen är igång igen. En vänlig man säger "Kör så det ryker" och ler. Åtta minuter sen stannar jag vid Slussen och informerar avlösaren om den trasiga mikrofonen. Får dock inte testat om den verkligen fungerar eller inte, men skriver felrapport.

När tunnelbanan inte går och alla de som normalt åker T-bana satsar på bussen, och förväntar sig samma kapacitet, då blir det kaos och missnöje. Ett t-banetåg tar några tusen passagerare. En buss tar 70 eller kanske 140, beroende på längd och hjärterum. Jag vet inte hur många bussar som sattes in, eller dirigerades om från andra linjer, men jag såg en av Hornsbergs täbyledvagnar - med svängande bakaxel vid Södermalmstorg och en 47-vagn från Hornsberg. Det var värsta tänkbara tidpunkt för T-banan att lägga av - men kanske är även T-banans känsliga tidpunkt när den belastas som mest vid rusningen? T-banan körde så det rök och la av...

Lämmeltåget mellan Mariatorget och Slussen gick i varje fall... i sensommarmorgonens underbara solsken.

Kommentarer
Postat av: Jonny

Ett fullsatt tåg i tunnelbanan tar inte några tusen, men du kanske kan få med 1500 pers... det bör ju motsvara runt 15 ledbussar.

2009-09-09 @ 22:15:20
URL: http://www.jonny.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.