Arg cyklist gav sig på buss och bussförare

Kungsträdgårdsgatan fredag eftermiddag. Tittar i backspegeln och ser att tvåan - en MAN-ledbuss - är efter mig. Rusningstid, så det är mycket personbilar. Stannar för övergångsställe. Får parera för en bil som står lite in på busshållplatsen. Stannar vid Karl den XII:s torg. Tvåan stannar bakom mig. I backspegeln ser jag plötsligt en cyklist komma och knacka på tvåans ruta. Jag öppnar dörrarna. Hör cyklisten banka på tvåans sida. Jag ser chauffören öppna. Hör inte vad de säger, det är ju 12,5 meter bakom mig och folk går på min förfogandevagn förnärvarande tursatt som en 76:a.

Plötsligt sticker chauffören ut huvudet ur rutan - det ser ut som att cyklisten drar ut honom. De verkar skrika på varandra. Cyklisten bankar på bussen. Han har har faktiskt händer på chauffören. Sedan vänder cyklisten tvärt och cyklar bort mot Norrmalmstorg. Jag stänger dörrarna och glider iväg. Ser att tvåan gör det samma.

Rullar bort över strömbron och undrar för mig själv vad det handlade om. Cyklister kan bli arga när de ska över Kungsträdgårdsgatan. Det gäller att avväga vilken cyklist man ska släppa och när man själv ska glida framåt. Cyklister har en tendens att tro att bara för att de ser bussen, måste ju bussföraren se dem - vilket inte alltid stämmer då de kanske inte har lyset tänt och kommer från en död vinkel. I detta fall vet jag inte varför cyklisten blev så arg. Lär nog aldrig få veta...

Kommentarer
Postat av: Anonym

cyklister är svin pga deras beteende

2009-02-24 @ 05:23:44
Postat av: Mattias

Den tilltagande vildsvinsfaran gäller visst inte bara våra landsvägar. Glöm inte att vi svin är extra farliga efter incidenter/olyckor, så tveka inte att tillkalla närmaste jakträttsinnehavare (bilist) för att avsluta jobbet.

/Cyklist med D-kort

2009-02-24 @ 12:37:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.