Motorstopp i korsning

Tommar till garaget med en H18E (5049). Svänger höger in på Tegelviksgatan. Har lagom fart börjar vrida på ratten. Då dör motorn. Med motorn dör servorn och en halv sekund sitter jag där och ser trafikljuset komma mot mig. Inser att jag måste bromsa för att inte gå på trafikljuset och gör så, ganska hårt. Hastigheten är som sagt inte så hög, så det är inte nära att jag kör på - men hade jag väntat en sekund till hade jag nog gjort det. Marginalerna är inte så stora i korsningar.

Ser en Volvo som svänger åt andra hållet, kör på andra sidan refugen. Har en buss bakom mig. Summern som varnar för att den inte är i låter - som den gör när motorn är avstängd. Lägger i P-broms, Lägger ur växeln. Provar att starta. Första gången går det inte. Andra gången går det. Lossar p-broms och i med växel. Rullar upp mot garaget.

Ställer bussen i felfacket. Skriver en felrapport - motorn ska ju inte bara dö så där plötsligt. Vad ska man skriva - jag skrev "motorstopp vid sväng". Har ingen aning om vad som kan ha orsakat det.

Kommentarer
Postat av: Stoffe

Otäckt, tur att det gick bra

2009-02-21 @ 11:22:51
URL: http://stoffevikstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.