En boggibiogasbusskväll på 47E, del 1

- Vet du vad du ska få göra ikväll, säger TX till mig när jag kommer in där kl 17.59.
- Nej, säger jag och undrar om extrabussturerna på block 601 är inställda
- Du ska få köra boggibuss ikväll
- Vad kul, säger jag och gör inte några seriösa försök att dölja min glädje. Hela dagen har jag undrat om jag får köra boggi på kvällen...

Jag går iväg till rampen där 7505 står. Har sett den när jag kom till hallen en stund tidigare, men vågade inte riktigt hoppas. Ser bussen på håll. Den skiner i det kalla ljuset från strålkastarna som lyser upp hallgården. Kopplar loss rampkopplingen. Sätter den på hållaren. Slår på huvudströmmen. Går in. Sätter mig tillrätta. Bussen är redan säkerhetskollad, har varit ute tidigare på dagen, så jag startar, lägger i backen, kollar back-tv och glider bakåt.

Kör ut genom grinden. Höger. Väntar in en tvåa som möter. Kör vidare. Väljer att ta Folkungagatan bort till Medborgarplatsen. Kör ner på Söderledstunneln och därefter in på Centralbron. Bussen går som en klocka. Kör av mot Tegelbacken, svänger höger in på Vasagatan. Lägger mig i mitten av filen, men kommer sedan på att det kanske inte behövdes, det är ju en oehört smidig buss jag kör. Stannar lite utanför Centralen och gör i ordning stämpel. Därefter kör jag fram till Centralen, efter att ha loggat in mig som extratur på linje 47.

Första varvet är lugnt. Inte alls något folk nästan. Klockan är 18.30 och jag går som 47E både fram och tillbaka till Skansen. Njuter av körningen. Det finns ett extra hack i gaspedalen, som en kickdown, något som saknas i ledvagnarna. Skillnaden är att växellådan inte växlar ner, det verkar bara bli lite mer tryck i accelerationen. Märker även att växellådan är inställd så att den växlar från tvåan till trean precis i 30 km/h - det känns speciellt på Djurgården där hastighetsbegränsningen är 30. Det blir lite fler passagerare andra varvet. Verkar vara någon tillställning på Nordiska museét. Kör dock nästan bara halvfull buss.

Innan jag åkte hemifrån spanade jag in Berwaldhallens program och såg att det var konserter där. Så vid Centralen loggar jag in mig på 69K och kör mot Kaknästornet. Två passagerare åker med till Djurgårdsbron, därefter tomt. Det är 30 hela vägen ut till Kaknästornet. Svänger höger. Höger upp mot tornet. Stannar, eftersom jag inte har tidtabell och inga passagerare, och tar några kort på bussen (se nedan). Därefter kör jag upp till tornet och vänder. Dags för rast. Kör till Slussen och ställer upp bussen. Första raden på 47E är över.


Bildtext: Kaknästornet - en torsdagskväll i januari


Bildtext: En spegling av bussförarvardagen


Bildtext: 7505 på väg upp till Kaknästornet (med p-bromsdragen)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.