Omlagd körväg - med boggibuss

Kl 13.42 ropar RTL upp. Omlagd körväg enligt blålapp som finns i bussen. Sitter i 7516, det är lördag. En demonstration mot Israels krig i Gaza ska gå från Humlegården. Ett flertal linjer påverkas. Är 10 minuter försenad, eftersom det har varit grymt mycket folk från Tomteboda till Waldermarsudde. Dessutom har dörrarna krånglat och klämskyddet larmat, till synes utan orsak. Många som ska åka tillbaka mot stan också. När alla gått ombord tar jag ner mikrofonen i den splitternya boggibussen och säger:

- Lite trafikinformation - det är omlagd körväg på grund av en demonstration. Bussen kommer att gå till Karlaplan och därefter Karlavägen och Sveavägen till Sergels torg. Alltså, omlagd körväg.

Som vanligt när jag pratar i bussmikrofonen hör jag inte mig själv så bra, men kör vidare. Njuter av att förarplatsen i 7516 är så ny och fräsch. Njuter av luftfjädringen. Rätt mycket folk. Vid Vasamuseet repeterar jag "för nytillkomna resenärer". Kör därefter till Karlaplan. Hör en kvinna säga "oj, vi tog kanske fel buss". Hon repeterar det flera gånger och jag börjar inse att mikrofonen inte fungerar. Hon säger det till sitt barn - "men det gör inget, vi kan gå av på Karlaplan istället".

Efter Karlaplan vänder jag mig om i bussen och säger högt att det är omlagd körväg på grund av demonstration och att vi kommer ta oss till Sergels torg via Karlavägen, Rådmansgatan och Sveavägen. Jag trycker på Rastvarning på BussPC:n och RTL ropar upp. Undrar hur sen jag är. Jag säger att jag var minus fyra när jag började köra den omlagda körvägen.

Rådmansgatan - gör en vänstersväng. Inte mycket trafik. Åker förbi UR och parerar för en bil som gör att det blir lite tight - men det går. Ut på Sveavägen. Lite kö. Precis 10 minuter innan jag ska gå på nästa block, en 59:a, stannar jag vid Sergels torg och öppnar dörrarna. Även om jag försökt att inte stressa känner jag mig lite uppe i varv. Lätt att bli det när jag kör omlagd körväg - med boggibuss.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.