Röd gubbe, iPod och dödsförakt

Sitter i 7017 vid Skanstull. Får grönt och ska köra. Fem personer står lugnt och väntar på grön gubbe. Då kommer en kille med iPodlurar, ser sig inte om, går ut rakt framför mig. Ser sig fortfarande inte om, jag tänker att jag måste tuta för att avvärja olycka, det kommer ju bilar på vänstersida om bussen. Hittar tutan och trycker ner. Tutar fem gånger. Inte för att jag arg, utan för att jag vill få honom att stanna, eller något. Ingen reaktion han bara går - trots att en Mercedes kör om mig och har noll möjlighet att se honom.

Det var en jobbig upplevelse - jag kände mig så oehört maktlös när jag såg bilarna komma mot honom - och han var helt avstängd från världen.

Som tur var, för det var inget annat än tur, klarade han sig över vägen utan att bli påkörd. Jag har försökt att förklara hans beteende för mig själv, men gett upp. Det var soklart rött och ingen annan gick. Det var nog det närmaste jag någonsin kommit att bevittna någon bli påkörd, eller köra på någon själv för den delen. Men jag såg honom i tid,  jag hade ju ingen buss som skymde min sikt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.