Djurgården tur och retur, tur och retur, tur och ret...

Glider iväg mot Skansen. Det är lugnt där. Pratar med ledarturen och han säger att det varit mycket folk. "Inte som på tisdagar efter allsången när alla kommer på samma gång, utan mer utspritt i tiden..." . Jag kör några varv. Tre trafikvärldar assisterar vid påstigning så alla tre dörrparr på boggibussen används för påstigning. Går snabbt att fylla den. 21:15 slutar Sommarkrysset på Grönan. Då har jag rast, men på väg tillbaka till Djurgården möter jag buss efter buss som är överfylld. Kör en sväng runt Skansen. Frågar en förare hur det är tänkt, när vi ska köra, och han säger att ledaren säger till.

Sitter i bussen och väntar. Bussen bredvid glider iväg. Jag avvaktar. Plötsligt anrop från trafikledaren, han som kör ledarturen.
- 7513, kom
- Ja då kan du komma fram och börja släppa på passagerare. Skippa Skansen, kör direkt till Grönan...
- Uppfattat, säger jag

Startar upp och kör iväg. Relativt snabb påstigning. Snabbt varv till Sergels torg. Vänder och rullar tillbaka mot Skansen. Det verkar inte vara några bussar alls. Stannar till på Grönan och blir ombedd att kolla vändplatsen på Skansen så att inga bussar är glömda, trafikledaren antecknar numret på bussarna och har bra koll, men kan ha missat, säger han. Kör till Skansen. Tomt. Informerar om det när jag kommer tillbaka. Släpper ombord. In till stan. Tillbaka till Djurgården. Så där håller vi på tills klockan 24 när Grönan stänger.

På näst sista varvet säger trafikledaren att vi har fått beröm för kvällen. De som kört 47 till och från Tomteboda, ordinarie bussarna, tyckte att det flutit på. Jag säger att jag tycker att det fungerat bra också, trafikledaren har fått det att flyta.

Några tankar
Är det enformigt att köra 7h 30 min på samma linje?, kanske någon undrar. Personligen tycker jag inte det. Det är en väldigt speciell del av SL-trafiken - att få Djurgårdstrafiken att flyta - och att vara del av det är roligt för det mesta. Stressigt? Visst, 18000 personer varav många åker buss tillbaka till stan ställer vissa krav på logistik och flexibilitet. Samtidigt kan man inte göra mer än att fylla bussen och köra enligt trafikrytmen... Skippa hållplatser och säga nej till fler passagare, som tycker sig se en lucka någonstans i den bevislingen fulla bussen, är nog det som är mest jobbigt. Men det går fler bussar - hela tiden - i en strid ström... Så det är på det hela ganska lustfyllt. Att köra Djurgården - Sergels torog tur och retur, tur och retur, tur och ret...

Kommentarer
Postat av: Hob-Anton

Sant! Många linjer kan vara tröttsamma efter ett par varv, men med djurgårdslinjerna är det något speciellt!

2009-07-17 @ 11:11:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.