Efter regn kommer trasig buss, försening och sol

Tar över 5060 vid Nackagatan. Har kört ett varv på 66:an, första efter semestern, och ska nu köra 55:an. Frågar chauffören som jag avlöser om omläggningen på 55:an fortfarande gäller. Han vet inte, för han har bara kört 66:an innan. Jag har några minuter tillgodo, så jag springer upp till anslagstavlan utanför TX och kollar. Den chaufför jag avlöst har också gått upp dit och kollat, han säger att den fortfarande gäller. Bra, då vet jag tänker jag och springer ner till bussen igen. 5060 känns sliten i förarmiljön. Alla instrument finns där, men manometrarna sitter med ett hål för ett annat instrument emellan. Startar upp och kör fram. Den går som en klocka, som de flesta H18E gör...

Inga påstigande vid Tengdahlsgatan. Det börjar regna. Det öser ner. Vattnet strilar när jag bromsar, så att jag knappt ser i höger spegel. Passagerarna på nästa hållplats har gått in busskuren och kurar, jag kollar genom fönstret och ser att de står där. Stannar och öppnar - de springer ombord. Jag stänger och kör vidare. Ser att det står en rullstol inne i kuren. Just denna hållplats är svängd, vilket innebär att det är svårt att komma nära. Jag är därför tvungen att köra långt fram för att få in bakdörren nära kantan, så att rullstolen kan komma ombord lättare. Öppnar upp bakdörrarna. Väntar. Efter några sekunder kommer två kvinnor och en man.

- Varför stannar du så långt fram, säger den första damen, sur - både bokstavligt och sinnligt...
- Jag trodde att en rullstol skulle med, säger jag, var tvungen att köra långt fram för att komma in till kanten
- Det är ingen fara, säger mannen som går ombord

Det visade sig att passagerarna med rullstol inte skulle ombord. Sökte bara skydd undan ösregnet, så jag stänger bakdörren och glider iväg. Det regnar hela vägen till Skanstull. Vid Ringvägen är det kö och bilarna blockerar korsningen. Jag får glida ut försiktigt, men det går att komma förbi. Efter Skanstull svänger jag in mot Hallandsgatan, som är avstängd. Kör Blekingegatan ut på Ringvägen igen. Ser i bussPC:n att de anpassat tidtabellen efter omläggningen. Det slutar regna.

Vänder vid Hjorthagen. Har till och med några minuters regleringstid. inte så många som ska tillbaka in mot stan. Mycket vatten på vägen. Vid Östermalms idrottsplats vadar bilarna genom en, om inte syndaflod, så i varje fall jättepöl. Inga problem, den ser djupare ut än vad den är.

Norrmalmstorg. Kö. 7008, som jag tidigare utnämnt till den bästa bussen, har stannat ofrivilligt precis efter svängen in på Kungsträdgårdsgatan. Jag kan fullfölja svängen, sedan fastnar jag eftersom mötande trafik hindrar mig från att komma förbi. Är två minuter sen till Norrmalmstorg och står sedan i kön åtta minuter. Anropar RTL som informerar att hjälp är på väg. De kan inte göra så mycket annat, finns inga alternativa vägar direkt. Kommer förbi när en snäll Swebusförare stannar längre fram. Tackar honom och fortsätter mot Slussen. Mycket folk, förseningssyndromet - långt mellan bussarna. Avlösning vid Slussen, har hållt förseningen - blir 10 minuter sen. Skriver övertidslapp och släpper det sedan. Rast.

Som man säger, efter regn kommer trasig buss, försening och sol...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.