47, 69 och dörrbromsar som släpper

Torsdag. Tar emot 47E mot Tomteboda vid 10.46, efter att ha stressat för att jag läste fel på körspecen. Rättare sagt, eftersom jag började dagen direkt på Sergels torg har jag antecknat första blockens detaljer i mobiltelefonen, så jag läste fel från mobilen. Att börja på olika ställen varje dag och sedan komma ihåg vilken riktning bussen ska gå går ofta bra. Men just idag kommer jag på att det var mot Tomteboda, just när jag är i trappan upp mot hållplatsen riktning Waldermarsudde. Som tur är har bussen inte kommit ännu. Men där är den - den nästan splitternya boggibussen 7519. Tar över. Inga nyheter på linjen.

Kör iväg. Bussen går bra. Vänder i Tomteboda. Brukar vara lugnt, men nu fylls bussen på med barnvagnar och andra passagerare hela vägen till Centralen. En turist utan biljett frågar hur hon ska få tag på biljett - ett ständigt problem när man inte säljer ombord - och jag hänvisar henne till närmaste kiosk. Vid Centralen är det mycket folk. Eftersom jag är ordinare 47:a har jag avstigande passagerare. Trafikvärden vill att jag ska vänta på att föregående buss kör, men jag känner att passagerarna vill av, och även genom framdörren så jag öppnar. Trafikväden  tittar förebrående på mig, men vad skulle jag gjort - väntat en minut på att framförvarande buss skulle ha kört? Antagligen, men ingen större skada skedd. Får kompensera det till nästa gång.

100 passagerare tar bussen. Den blir nästan full. Kör iväg och lämnar plats åt nästa buss. Eftersom bussen är full borde jag köra förbi Sergels torg, där står även en ledvagn. Stannar vid 59:ans hållplats och släpper av dem som vill gå av. En dam frågar "Vad är du för linje" och jag säger att jag är en 47:a. Hon undrar varför jag inte stannar vid hållplatsen och jag säger som det är, kom inte fram dit. Att köra om ledbussen hade gjort att jag fått gå in för skarpt och inte kommit tillräckligt nära trottoaren, sedan finns alltid risken att slå till folk med främre överhänget... Detta säger jag dock inte, men hon godtar att jag inte kom fram. Ledbussen kör framåt och jag glider in bakom. Tar på 10 passagerare till - sedan är det fullt på riktigt. Säger det till dem som försöker gå ombord och efter ett tag godtas det...

Sex minuter sen till Waldermarsudde. Omedelbar avgång. In mot stan igen. Precis i tid till avlösning. Tar en kopp te på ICA sedan väntar jag på 69:an riktning Fridhemsplan. 5084 kommer. Får reda på att jag måste tvångsstänga dörrarna. Öppnar framdörren och folk går på. Tvångsstänger och kör iväg. Allt går bra, fast bussen går ryckigt och känns inte helt på topp. Sämsta bussen jag kört på länge. Även svängen från Hantverkargatan. Tur att det är en kortvagn, för parkerade bilar till höger hade varit ett orosmoment i boggibussen. Fridhemsplan. Vänder. Vid Bolindersplan öppnar jag upp framdörren, passageraen går på just som bussen fortsätter framåt. Det får inte hända. Lägger i p-broms med ryggmärgen och anropar RTL. Informerar och får tipset att lägga i p-bromsen framöver och testa vid tillfälle om problemet kvarstår. Kör vidare. Testar men dörrbromsen går i varenda gång.

Spetsvändning vid Kaknästornet. En minut minus. Mycket folk. Det är lunchtid, så det verkar som att de första museibesökarna ska in till stan igen. Enligt tidtabell in till Sergels torg. Lämnar över. Informerar föraren och framförallt nämner jag dörrbromsen som inte fungerade. "Jajaja, jag klarar det", säger han och viftar iväg mig. Släpper det. Rast. Släpper allt vad dörrbromsar som släpper heter. I 75 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.