Vårt jobb är att försöka fixa när klockan går fel

Stannar 5149 på Djurgården. Dagen innan midsommarafton och kl är 0749. Kör riktning Norrmalmstorg. En äldre dam går ombord.

- God morgon, säger hon.
- God morgon, säger jag.
- Hinner vi till Cityterminalen till 06.50? Jag ska med bussen till Ålandsbåten.
- Hmm, klockan är nästan 06.50 nu, så det blir kanske svårt, svarar jag och kollar för säkerhetsskull på BussPC:n trots att jag vet att jag kört 06.46 från Waldermarsudde.
- Det är hon inte, säger damen... det kan den inte vara... kolla ditt arbetsur...

Jag har inget armbandsur på mig, så jag tar upp min mobil.

- Min mobil visar också 06.50, säger jag
- Jaha, okej... min klocka... den gick rätt igår...
- När går bussen och varifrån?
- Den går 07.10 från Cityterminalen... Hinner vi? Annars får jag ta en taxi...
- Vi kan hinna, jag ska få avlösning men står det en förare där, så går det nog snabbt. Jag tror att Busslink kör, jag kan se om jag kan få dem att hålla bussen
- Det är ju typiskt att klockan ska sacka när man ska iväg...
- Så är det ibland, säger jag och kollar att det inte kommer någon bil från vänster i korsningen Djurgårdsbron/Strandvägen


Jag stänger dörrarna och vi rullar iväg. Det flyter på ganska bra mot Norrmalmstorg. Jag anropar RTL. Kommer till Sergels torg, lite mer folk åker nu. 07.58. Föraren står och väntar. Jag informerar henne om resenären som ska försöka hinna med Kappelskärbussen och att jag anropat RTL, men att de inte svarat. De svarar och jag önskar damen lycka till. Går av.

Senare på Slussen träffar jag busschauffören som avlöste mig.

- Det kan vara svårt för RTL att få tag på bussföraren och så, jag vet inte om hon hann...
- Nej, men jag kände att det var värt att försöka i varje fall...
- Ja, det är rätt. Vi får försöka, det är ju vårt jobb.

Jag hoppas att damen hann i tid. Det är vårt jobb att försöka få en smidig trafik. Att köra säkert. Att... försöka fixa när  klockan går fel...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.