Flakåkning och studentfirande - trafikaos med andra ord

- Det är lugnare i år än det brukar vara, säger min kollega i pauslokalen på Sergels torg
- Jag såg hur de lövade några bilar, stora lastbilar, vid Tjärhovsplan, så det kommer kanske senare
- Ja, det har du rätt i.

En stund senare går jag iväg till 59:ans hållplats. De vita scaniorna med gula flak glider förbi med glada, öl-drickande och -kastande studenter. Jag ställer mig lite diskret bakom busskuren, för att undvika att lukta öl om kläderna resten av passet. Min 59:a kommer några minuter sent. Går på. En passagerare som går på frågar hur långt det tar till Haga Södra och jag kollar snabbt i tjänstespecen och på BussPC:n. "Är sex minuter sen nu, om allt flyter är vi där ungefär 14.25", säger jag. Stänger dörrar. Kollar backspegeln. Glider ut efter att ha lossat p-bromsen. Iväg. 

I snigelfart. Fem minuter till 47:ans hållplats. Ytterligare fem minuter till nästa rödljus. BussPC:ns räknare informerar glatt om att jag ligger -17 när jag kommer till Hötorget. Orsak - flakåkande studenter och lastbilar som töms på folk mitt i rondellen. Folk har överseende. Jag tycker det är kul att se de glada studenterna. Lyckas hålla 50 sista biten och spetsvänder vid Karolinska. Minustiden minskar några minuter. Ett par äldre män frågar om det hänt något speciellt. Informerar om studentfirandet. "Jaha, för trean kom inte alls", säger en av dem. "Den är också försenad", säger jag.

Kommer till Handelshögskolan. Stopp igen. Jag säger till passagerarna att det nog går snabbare med T-bana. Några går av, men några nya går på. Kryper iväg. En diplomatbil släpper inte ut mig. Jag släpper den. Jämsides med en lastbil. Har mitt förarfönster öppet. Stänger det när jag ser att öl kastas mot bussen.

Så här fortsätter det upp till Sergels torg. Några meter dit, några hit. Jag ser hur minustiden ökar. Till slut är jag framme vid  Sergels torg och släpper av passagerarna. Kör vidare till Centralen och de sista går av. Vänder och avgår 28 minuter minus från Centralen. Min avlösare står tappert och väntar vid Sergels torg. Vi hälsar.

- Ja, det är mycket folk. Men bussen går jättebra.
- Vad bra att bussen går bra, ja det är verkligen mycket trafik.
- Kaos, säger jag
- Ja, verkligen

Jag går av och lämnar bussen. Släpper förseningen. Tänker att det trots allt är kul med nybakade studenter - minns själv när jag åkte flak på en vit Scania efter studenten - Trelleborg - Höllviken i 90 km/h. Åkte bara en bit, sedan fuskåkte jag i hytten, lite väl riskabelt på flaket kanske... Längesedan. Några av dagens studenter kanske blir busschaufförer så småningom. 

10 minuters paus innan det är dags att leta reda på nästa block, som skulle ha avgått med mig som förare för 10 minuter sedan. Flakåkning och studentfirande - trafikaos med andra ord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.