Ersättningstrafikutbildning - Roslagsbanan, Näsbypark

Rullar iväg i 4758, en Scania Omnilink, tillsammans med mina fem kollegor en lagom tidig vårmorgon. Bussen har gått i trafik och var några minuter sen in till Hornsberg, men vi har gott om tid. Första anhalten blir Östra station, där ersättningsbussen avgår från bortre hörnet. Kör sedan bort mot Frescati och Danderyd, där vi svänger mot Djursholms Ösby. Första linjen som vi får köra är Näsbypark. Jag känner igen delar av linjesträckningen från övningskörningstiden - ganska trångt, särskilt vid möte med 24-meters ekipage i korsningar.

Kör bort mot en golfbana. Följer anvisningar, jag står där framme och läser - som en kartläsare utan karta. Efter en smal kurvig väg kommer vi fram till Näsbypark. Vänster i rondell. Stannar. Vänder vid ålderdomshem. Förarbyte. Jag tar över. Kör mot Djursholms Ösby. Den kurviga vägen går ganska bra, får tips och råd från mina kollegor om hur jag ska ligga i kurvorna. Svänger på rätt ställen, men känner mig lite bortkollrad - många vänster- och högersvängar gör att jag tappar översikten om var jag befinner mig. Till slut kommer vi tillbaka till Djursholms Ösby där linjerna delar sig. Jag lägger i p-bromsen och lyssnar på instruktörens råd om nästa linje - Kårsta.

Det var första gången jag körde Scania OmniLink. Den gick bra, lite annorlunda än OmniCity. Den går mjukare. Växlar jttefint. Instrumenteringen är stilren. Bussen har den nya förarstolen, som även finns i biogasboggibussarna.

Lossar p-bromsen. Rullar. Kårsta nästa.

Kommentarer
Postat av: Nabil El Alaoui Sossey

Roligaste bloggen på länge!

2009-06-05 @ 10:22:44
URL: http://www.nyabella.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.