En boggibusserfarenhet rikare - gott om plats på oväntade ställen, snålt där man minst anar det

Tar emot 7516 på Sergels torg. Det är torsdag innan midsommarafton, mitt på förmiddagen. Inga nyheter, säger föraren och vi säger adjö. Jag har sett fram emot det här. För första gången ska jag få köra boggi på 69:an - riktning Fridhemsplan. Jag är lite spänd inför utmaningen, har sett svängen från Hantverkargatan in på John Ericssongatan och det verkar inte vara många decimetrar tillgodo för bakre överhänget. Nåväl, jag stänger dörrarna och lossar handbromsen.

Kollar spegel och "felspegel", den motsatta spegeln mot det håll man svänger, och ser till att inga glasskurer eller kvarvarande valstugor slås omkull. Bakre axeln är låst, så det går bra. Kör förbi centralen, svänger vid Rådhuset. Svänger höger in på Hantverkargatan. Går bra. Boggibussen är otroligt smidig och jag har bra koll med videokamerorna som filmar bussens sidor. Förbereder mig för vänstersväng vid John Ericssonsgatan. Lägger mig i mitten av gatan för säkerhetsskull och svänger. Behöver inte ta ut fullt rattutslag, så det går bra. Höger Pontonjärgatan. Snabb vänster - följer gatan. Oups. Vad är detta. Hinder framför mig. En stor mobilkran. Två personer till vänster, en snett framför och en på trottoaren. På höger sida står en skåbil. Jag riktigt känner hur marginalerna rinner ifrån mig, detta blir tight. Det verkar som att den uniformerade vakten, som nog är p-vakt, vill använda min boggibuss som fotomodell för att dokumentera den onödigt trånga situationen. Jag stannar helt. Måttar med framdelen för att se om jag ens kommer igenom. På vänster sida mobilkransstödben. På höger sida skåpbil. Jag går så nära stödbenen jag vågar, det är avspärrat med band. Får bekräftelse från mobilkranföraren att det går bra och jag tackar samtidigt som jag kollar högerspegeln. Går fritt, men inte är det överdrivet med plats. Tänker att RTL säkert känner till problemet, så jag fortsätter till Fridhemsplan och gör en spetsvändning.

Får parera för en sopmaskin som kör på trottoaren, den blockerar bakdörrarna. Alla kommer av och fem personer går på. Kör vidare. Höger Karlsviksvägen. Förbereder den svåra svängen som min instruktör på Busslinkskolan pratade om - in på Pontonjärgatan, vänster. Går utan problem. Skåpbilen flyttar sig samtidigt som jag närmar mig. Ser boten på vindrutan. Glider förbi. Mobilkranföraren förbereder sig för arbetet. Vänster på Pilgatan. Folk går på. Kör fram till Hantverkargatan. En stor skåpbil svänger in precis när jag blockerat vägen. En sådan manöver hade fungerat om jag varit personbil, nu blockerar den svängen för bakre överhänget - vi låser varandra skulle man kunna säga. Jag kör fram så långt jag vågar och skåpbilen kommer förbi, varpå jag svänger höger in på Hantverkargatan. Bussen skär lite mer än jag tänkt, men ingen fara.

Resten av färden går bra. Vänder vid Kaknästornet. Får frågor om jag är försenad, om vi bara kör var fjärde buss, blir kallad idiot av en resenär som väntat, trots att jag är i tid ("idioter", säger han när han gått förbi mig, och jag sagt att det är mycket trafik på stan). Take one for the team, tänker jag. Kör vidare. En biogasboggibusserfarenhet rikare. Det är gott om plats på oväntade ställen, snålt där man minst anar det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.