Dagen då repet fastnade i sidokameran

Kör 7525 på väg mot Ruddammen. Tommar. Det är lördag morgon, för knappt två veckor sedan. Jag har gjort säkerhetskontroll på bussen. Känner mig glad för att ha fått den nyaste boggivagnen som går i trafik. Kör längs med vattnet - mot Norr-/Roslagstull. Tittar upp på monitorerna som visar sidan på busssen. Men, vad ser jag. Det ser ut som ett rep som hänger från vänster sida. Jag kan inte stanna där jag befinner mig, så jag rullar vidare.

Vid Ruddammen har jag några minuter över. Går bak och kollar. Det sitter verkligen ett rep där. Når det, men det har kilat fast sig i kameran vilket gör att jag inte får loss det. Tycker det är lika bra att prata med RTL. Operatören frågar om det inte går att dra loss den och efter ett tag väljer han att skicka ut flexen.

Flexen väljer att göra vagnbyte, eftersom han inte känner för att klättra på bussen ute på stan. Vi möts vid Karlaplan och jag får 7515 istället.

Några tankar:
Jag såg inte repet när jag körde från hallen. Kanske borde ha kollat högre upp än sidomarkeringsljuset och däcken - samtidigt var det ganska mörkt kl 06 på morgonen, denna lördag. Det var kanske inte världens mest allvarliga fel, men jag tänkte att det vore synd om 7515 - som vid det tillfället var en av de få som inte blivit skadade på stan - skulle gå sönder. Jag tittade på den när jag slutade för dagen och repet var borta, men sidokameran satt lite löst. Ny design skapar nya oväntade problem. Jag kommer nog alltid komma ihåg dagen då repet fastnade i sidokameran.



Bildtext:  Tog några bilder på hur det såg ut från förarplatsen när jag kommer till Karlaplan.


Bildtext: I backspegeln - ett rep syns knappt, men vet du att det finns där ser du det hela tiden...



Bildtext: 7525 på andra sidan Karlaplan - på väg mot hallen för att repa sig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.