Near miss incidents 2

Här kommer en till - inte lika allvarlig incident - men ändå...

Incident 2:
Birger Jarlsgatan, lördag kväll. Kastar ett öga i backspegeln för att se att jag håller ledbussen i bussfilen. Fortsatt färd mot Stureplan. Gul bil framför mig. Hör att en bil kommer på höger sida av bussen, kör snabbt och bromsar med skrikande däck. Jag kollar i backspegeln och ser bilen väldigt nära bussen. Den måste ha kört ganska snabbt och insett att det blev trångt.

Varför gick det bra denna gången: Bilföraren lyckades bromsa och jag höll bussen i mitt körfält.
Förmildrande omständighet: Det är ju 50 där...
Motargument till förmildrande omständighet: Inga andra bilar höll 50... snarare 30.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.