En särledes lyckad bussmodell?

Kommer till Slussen 10.15 och tar tvåan upp till hallen. Pratar med chauffören, det är lugnt på stan säger han. Går av vid Spårvägsmuseet och sedan in till TX. Några minuter tillgodo, men jag plockar ut bussen. Får 7008, som jag har haft flera gånger på senare tid. Går upp till fack 19, kopplar loss och sätter på strömmen. Startar. Allt verkar okej. Kör ut genom porten. Gör säkerhetskontroll. Allt fortfarande okej. Rullar ner till Barnängen och går i trafik. Tur och retur Barnängen, sedan en sväng ner till Slussen. Blir avlöst. 7008 går som en klocka. Märker knappt att den växlar och har väldigt mjuk fjädring.

Efter pausen tar jag emot en tvåa. Buss 7005 blir det den här gången, likadan som 7008. Den går nästan lika bra, men det känns när den växlar - inte mycket men ändå så att det märks. Det hackar liksom till ibland. Annars går den lika mjukt som 7005. Kör den bara ett halvt varv - till Norrtull och tillbaka. Slutsats: 7008 är skönare att köra än 7005 - även om det är som att jämföra gröna äpplen med gröna äpplen. Kanske är det två individer av en särledes lyckad bussmodell?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.