Varvet när passagarerna gick på två gånger

Kör 5078 på linje 43 mot Ruddammen. Söndag eftermiddag. Bussen går lite knackigt, sackar när jag släpper gasen som om den motorbromsar - känns som att den väljer fel växel. Dessutom vibrerar det i ratten. Vibrationerna ökar på väg tillbaka till Tanto. Vid Tanto passar jag på att ta fullt rattutslag någon sekund för att sedan släppa innan jag stänger av motorn. När jag startar igen är vibrationerna borta. Ett par damer som stiger på undrar vad "Hembeställd" betyder. Jag säger att det innebär att den ska in på planerad service, troligen på måndagen. Stannar vid Slussen.

Kör iväg. Stannar vid rödljus. Precis som jag ser vänster manometer, den för främre lufttryckskretsen, gå ner till fyra hör jag lågtrycksindikatorn. Bakre kretsen håller trycket uppe på över sex bar. Jag stänger av motorn, informerar passagerna om att jag har problem med bussen, sätter på varningsblinkers och anropar RTL. Operatören kommenterar att vi brukar ha problem med det på vintern, men det är klart att ventilen kan hänga sig. Operatören råder mig att pumpa ur all luft ur systemet.

- Kan du inte rulla fram till hållplatsen, frågar en av damerna
- Nej, jag kommer inte någonstans eftersom bromsarna slagit till, säger jag
- Kan vi få gå av då?
- Visst kan ni det, om ni vill, säger jag och öppnar dörrarna - inte så mycket trafik och de fem passagerarna tar det lugnt

Jag fortsätter att pumpa ur luft. RTL ropar upp igen, dröjer det för länge bryts samtalet - säger operatören. Främre kretsen går att pumpa ur ner till noll bar, den bakre stannar vid två. Jag startar. Efter ett tag börjar mätaren röra sig uppåt. Jodå, det fungerade igen. Över sex bar, lossar p-broms och spärrventil. Kör ner till hållplatsen. Öppnar dörrarna. Passagerarna går med muntra miner och glada kommentarerer, "vi såg att du kom loss", på bussen igen och vi rullar vidare mot Ruddammen, varifrån jag sedan ska tomma in till hallen. Bussen går bra och håller sig på de gröna fälten på manometrarna, jag kollar hela tiden. Vibrationerna är också helt borta, tror inte det hade med vartannat att göra - men jag vet ju inte.

Ligger minus fem i början, men det är bra körtider så jag kommer nästan i tid till Ruddammen. Bussen går bra och de sista passagerarna går av. Kollar igenom bussen, släcker ljuset och kör iväg. Varvet när passagerarna gick på två gånger är över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.