Nya Slussen invigs om nio år

Slussen håller på att vittra sönder och det kostar 15 miljoner per år att hålla den vid liv tills det är dags för rivning... Som bussförare, och även passagerare, märker jag det inte minst genom ständiga omflyttningar av hållplatslägen och större eller mindre vägarbeten. Läste på tidningen Arkitekturs blogg om tjänstemannaförslaget till nya Slussen, "Tjänstemännen säger sitt om slussenförslagen". Det stod om det i DN häromdagen också. Laddade ner rapporten och ögnade igenom den. Det är mycket intressant läsning om de olika förslagen, som kommer både från arkitektbyråer och representanter för allmänheten. 

Ett av förslagen från allmänheten var att T-banan skulle grävas ner. Utredningen som gjordes visade på att detta var tekniskt möjligt, men till en orimlig kostnad och belastning på vägnätet. Exempelvis beräknades stängningen av station Slussen innebära ett behov av en ersättningsbuss var åttonde sekund, i minst 12 månader. Jag hade i och för sig gärna ställt upp och kört, någon gång ibland...  Kanske är folk beredda att ta störningarna för att få bort den föga omtyckta T-banebron?

I slutet av rapporten visas en bild där två av arkitektkontoren gått samman och filat vidare på sina förslag. 


På bilden syns T-banebron och Centralbron, samt nya gångstråk över vattnet. Det ser ju inte så pjåkigt ut i datorgrafikverkligheten...

Tror vi på invigning 2018? Om nio år... Sista ordet är nog inte sagt om nergrävningen av T-banan? Nya Slussen invigs om nio år - kanske.

---
Läs mer:
Tjänstemännen säger sitt om slussenförslagen, Tidningen Arkitektur blogg, 2009-05-05
För dyrt att gräva ned t-banan vid Gamla stan, DN, 2009-05-05
"Utred nergrävning av tunnelbanan", SVD, 2009-05-07
Drömmarna om storstilad arkitektur har övergivits, DN, 2009-04-17


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.