Lära sig 62:an i flykten

Kör ut 5051 genom grinden. Klockan är 06.32. Jag ska köra förfogandevagn, delad tjänst. Har ett papper med mig som beskriver hur jag ska göra. Får välja mellan 62:an och 69:an. Valet är enkelt - jag kan inte 62:an. Får bara köra mellan Fridhemsplan och Norrmalmstorg/Sergels torg. Det får bli 69:an.

- Godmorgon, det är 5051. Jag har block 771 och vet att jag får köra 62:an eller 69:an. 62:an kan jag inte, så det får bli 69:an. Något tips på var jag ska börja, kom, inleder jag
- Godmorgon. Det stämmer bra det. Du skulle inte vilja prova dig på 62:an, det är en jättefin linje och inte så svår, kom
- Nja, det låter lite besvärligt, vet inte riktigt vart den går, säger jag och tänker febrilt igenom alla nummer jag har sett på de bussar jag har mött i stan
- Den går som en trea till Tegelbacken, sedan Karl den XII:s torg och till Norrmalmstorg. Det brukar vara mycket folk mellan Fredhäll och Fridhemsplan också, så om du vågar dig på det skulle jag vara väldigt tacksam, säger operatören
- Okej, säger jag, jag provar 62:an från Fridhemsplan. Är det Västerbron som är snabbast?
- Ja, det stämmer. Ropa upp mig om du behöver hjälp, jag säger klart slut

Kör till Västerbron. Svänger upp mot Fridhemsplan. Njuter av soluppgången, stans bästa förarplatsutsikt. Kör förbi Västerbroplan, fyrans hållplats, där står inte 62, kommer fram till Mariebergsvägen. Ligger vänster för att inte komma in som en fyra på Fridhemsplan. Ser hållplatsen, stannar. Tar en tidtabell och kollar linjesträckningen. En 62:a står framför mig. Jag skyltar upp när den kör iväg.

Första svängen har jag sett andra bussar göra hur många gånger som helst, från trean. Jag har även gjort den med övningskörningsbussen. Hantverkargatan går bra. Tegelbacken, bommar rätt hålllplats, kör förbi på treans, men inget folk så det spelar ingen roll känns det som. Gustav Adolfs torg. En taxi blockerar vänstersvängen för mig in på Kungsträdgsgatan. Släpper av min enda passagerare på Norrmalmstorg. Känner mig glad och entusiastisk. Klarade det.

Det är inte varje dag man får lära sig en ny linje under tiden som man kör den... Jag kommer att minnas det som dagen jag lärde mig 62:an i flykten...



Kommentarer
Postat av: Ola

Först ett svar på kommentaren på min blogg!



Ja, en omstart fixar det mesta, utom möjligtvis punktering, även om det sägs att TLI bett en förare göra en omstart även efter en punkteringsfelanmälan!



Bussen med mysbelysning är en vanlig stadsbuss. Dock går ju Göteborgs stadsbussar till största delen utanför stan... Men det är inte en regionbuss. De har gardiner och mjukare säten!



...och nu en kommentar till ovanstående inlägg!

Att lära sig linjer medan man kör dem för första gången är alltid spännande! Det har jag gjort 2 gånger, men det gick bra. Den ena hade dessutom bara tre hållplatser.



Förövrigt är jag avundsjuk på dina förfogandetjänster och extraturer som du verkar köra allt som oftast. Sådant finns i princip inte här nere. Även om det ibland skulle behövas.

2009-09-29 @ 11:10:47
URL: http://jobblogg.olasand.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.