Polisbil under utryckning välte på Kungsholmen

Kör trean riktning Karolinska. Lördags kväll. 5383 går fint. Lite annorlunda instrumentering än de senare Volvo-bussarna av samma modell, 7001-7009. Har precis kört 7004 som indikerade för hög temperatur. 5383 saknar en sådan mätare, i varje fall vad jag kan se. Kommer fram till Kronobergsgatan. Ligger i tid - inga av- eller påstigande på hela Hantverkargatan. Svänger in på S:t Eriksgatan. Blåljus. Stannar vid Fridhemsplan.
Avgår enligt tidtabell. Kommer fram till Fleminggatan. Mycket bilar. Avstängt til höger. En bil har vält. Fullt av poliser och brandbilar. Rakt fram är det framkomligt, vad det verkar. Något har dock hänt, för bilarna blir stående. De verkar ha kört ihop. En polis kommer och pratar med dem, tittar på körkort. Förardörren är öppen, så jag kommer inte förbi. Två passagerare kommer fram och kollar - säger att det är en polisbil som har vält. Väljer efter några sekunders betänketid att köra vänster om refugen, mot trafiken. Jag avvaktar fri väg, tar det väldigt lugnt för att bilisterna ska förstå min manöver. De får grönt och det blir tomt, fördel att det är kl 21.30 på kvällen. Glider försiktigt förbi på vänster sida om refugen. Det går bra. In till höger mot hållplats.
Anropar RTL, jag har inte hört något om olyckan via radion och tänkte att det kanske är bra att informera om att även trean påverkas - inte bara ettan. Operatören ropar upp när jag är vid Karolinska, några minuter senare. Han säger att de haft så mycket med ettorna att göra, att det inte riktigt fanns tid att kontakta treorna. Polisen har fullt upp, men ska enligt uppgift leda trafiken förbi olycksplatsen. Jag informerar om att även jag hade problem att komma förbi, att jag fick köra vänstertrafik. Han tackar för mitt tålamod och tyckte det var bra att jag löste situationen.
Läser sedan på nätet att polisbilen var på väg till Lidingö för att undersöka ett larm om skottlossning. Några vittnen uppgav enligt Aftonbladet att den kört i 110 km/h, men det verkar snabbt även för polisen mitt inne i stan? Det är en extra risk att köra utryckningsskörning - frågan är väl vad som hände... Ett trafikljus var nerkört, såg jag. Som tur var blev det bara lindriga personskador.
--- Läs mer:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1713203/ryckte-ut-pa-skottlossning-voltade http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5822909.ab
http://www.dn.se/sthlm/polisbil-valte-under-utryckning-1.956410

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.