Tre gånger är vagnbyte: Inte utan min motor

Svänger ut från hallen, klockan är 06.40. Ner för Bondegatsrampen med 5382, första gången på en vecka som jag kör. Kommer snart in i det och tar vänster och därefter vänster ut mot Statsgårdsleden. Stannar till i en kö. Gasar lite. Inget händer. "Pip pip pip", säger bussen. Jag får ingen respons alls från gasen, står still. "Kolla motorn vid nästa stopp" står det på displayen. Jag inser plötsligt "motorstopp"...

"Okej", tänker jag. "Vad gör jag."
"Varningsblinkers på...", jag slår på dem
"I med neutral, av med tändning, och startknapp", trycker på knappen och hör hur motorn går igång och varvtalet ökar.
"Bra!", tänker jag glatt. Kollar speglarna, mina käraste hjälpmedel, och blinkar höger som start från hållplats, fast tvärtom.

Bussen svarar bra. Upp för Folkungagatans första backe. Saktar ner och stannar vid rödljus. Startar. Nej, vad händer - ingen respons - sedan säger bussen "pip pip pip". Inte igen. Detta är ett oroväckande tecken. Jag lägger i p-broms. Nollställer tändning. Och anropar RTL - för så här kan det ju inte vara - jag vill nog främst få prata med dem om orsaken, om jag kan göra något åt det. Startar bussen, i med driven och p-broms loss. Glider iväg.

"Dudututu, tuu", säger komradion och jag ser på displayen att RTL anropar.

"5382 här. Jag har problem med bussen, jag har fått motorstopp två gånger från hallen - står på Folkungagatan. Men bussen startade igen", säger jag
"Okej, men bussen går nu?", frågar operatören.
"Ja, jag fick igång den", säger jag
"Okej, men prova att stänga av bussen helt med strömbrytaren och starta igen. Händer det igen så får vi göra ett vagnbyte. Klart slut"

Jag stannar vid Ersta sjukhus. Lägger i p-broms, stannar bussen, går ut och stänger huvudströmmen. Tänker att luckan kanske inte var stängd, att det är därför bussen lägger av. Men den var stängd. Går in och startar upp. Rullar iväg. I svängen vid Renstiernas gata ropar RTL upp och säger:

"Jag ser att du rullar, gick allt bra?"
"Ja, jag rullar."
"Okej, men om det är som så att det händer en gång till får vi ta och göra ett vagnbyte. Gör ett anrop i så fall", säger RTL

Jag repeterar och samtalet avslutas sedan.

Åsögatan. Mycket folk vid Skanstull. Vänder sedan vid Södersjukhuset. Slussen. En del folk, men det känns att det är sommar. Gamla stan. Tegelbacken. Stannar vid rödljus. Grönt. Sticker, tror jag. Istället känner hur bussen inte svarar på mitt gaspådrag. Nej, tänker jag. Bussen säger "pip pip pip". Motorstopp. Igen, en bit från Stadshuset. I med varningsblinkers. Informerar passagerarna om att jag fått motorstopp och gör klart för omstart. Anropar RTL som svarar. De planerar för vagnbyte nu. Eftersom det går att få igång bussen görs inte bytet direkt utan jag rullar vidare. Det går bra. Vänder minus sex minuter vid Karolinska, men regleringstiden tar det. Avgår i tid.

På väg till Tegelbacken känner jag att bussen börjar sacka - men nu släpper jag gasen och vips - bussen fortsätter, undviker motorstopp.

Skriver ner några punkter på felrapporten, försöker se ett mönster i när motorstoppen sker. Det är svårt.

* Motorstopp
--- vid gaspådrag
--- vid acceleration
--- vid belasting (i backe) (?)

Vagnbytet sker vid Södermannagatan och jag byter några ord med föraren som kommit med 7029. Hon frågar om bussen stannar hela tiden, och jag säger att den inte gör det, utan bara ibland. Hon kör iväg och jag tar plats bakom ratten i 7029. När jag träffar henne senare under min lunchrast säger hon att bussen var inbeställd. Om det var för det fel jag rapporterat vet jag inte, men dagen efter såg jag att bussen var upplyft på verkstaden.

Jag tänkte lägga till en fjärde punkt på felrapporten:

--- När bussen själv vill...

-- Några tankar --
Motorstopp är inte roligt. Det var aldrig någon fara, det skedde vid stillastående - när jag bromsat och sedan försökte accelerera. Det som jag tycker är intressant är att det var så svårt att identifiera ett mönster i när det hände - var det en engångsföreteelse eller något som återkom? Är det skäl för vagnbyte eller inte? Tre gånger, då var det ett mönster. Samtidigt blev jag mer och mer handlingsberedd på det. Och hur hittar verkstaden ett sådant fel? Ett fel som är återkommande men utan att man kan spåra orsaken och dessutom dröjer det mellan gångerna de inträffar?

En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket. Tre gånger är vagnbyte. Jag kör gärna buss, men inte utan min motor.


Kommentarer
Postat av: Tomas

Jag har varit med om samma sak med exakt samma busstyp... GS 949 eller 950. Härligt att få motorstopp i morgonrusningen då bussen är fullsatt å med många stående så dör den bara... rätt många suckar tungt och titta på klockan... men oftast hjälper det att starta om... men ej hållsamt.

2008-06-26 @ 23:26:33
Postat av: Mårten

Intressant! Det verkar vara något med gas-mängden - om man släpper på gasen och sedan drar på? Tyckte det fanns tendenser till det även i en annan buss av samma modell.

2008-06-30 @ 22:48:34
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.