Diesel, etanol och biogas

Om ni någon gång undrat hur entreprenörerna finansierar bussar när de bara har några år på sig att köra trafiken innan det är dags för upphandling igen, kommer här ett svar. Lösningen är att SL ordnar med finansiering för delar av bussflottan - eftersom de får en fördelaktigare finansiering än entreprenörerna. I PM:et finns även lite information om åldern på bussarna - i innerstaden får de vara max 16 år gamla och snittåldern på varje garage ska vara max åtta år. När de faller för ålderstrecket på ett garage flyttas de till nästa. Totalt har de 1800 bussar i SL-trafiken, varav 265 är etanolvagnar. Biogasbussarna räknas, om jag förstått saken rätt, än så länge på två händer och två fötter. Men om 19 år ser det annorlunda ut. Då kommer bränslecellsbussar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.