Äntligen! nr 1
Äntligen började det. Var på garaget igår och hämtade ut anställningsbevis - jobba utan lön under utbildningstiden - och fick tid för läkarundersökning. Det känns faktiskt rätt bra att bära hem fem kg litteratur av senaste snitt - får säga att utbildningsmaterialet har ändrats ganska mycket sedan jag tog mitt C-kort 1995. Bara till det bättre - den gamla Tung trafik-boken var klippt och klistrad på tryckeriet. Nu har de layoutat allt på nytt, med nya fräscha illustrationer. Teorilektionen bestod av information om utbildningen:
- Tre - fyra veckor teori, därefter uppskrivning. Det är mycket att läsa - men allt behöver inte läsas till teoriprovet. Jag blev lite förvånad, för på min tid minns jag att de frågade om bromsar även i teorin. Nervositeten och känslan vad jag har gett mig in på egentligen finns där som ett spännande pirr i magen. Samtidigt känns det som att det finns rätt mycket stöd från skolan. Kan sätta sig där närsomhelst och göra teoriövningsporv. Och gruppen verkar bra...
- Om man får lämplighetsintyg börjar körningen utifrån speciella scheman som gör det möjligt att köra buss på alla tänkbara tidpunkter, för att få så mycket erfarenhet av olika trafiksituationer som möjligt.
- Uppkörningen består av tre moment - säkerhetskontroll, funktionsbeskrivning och uppkörning.
Jag upptäckte senare på dagen att jag har en kontakt i vänskapskretsen som jobbar på det garage jag ska jobba på - Söderhallen. Så jag frågade genast om jag kunde följa med och åka - vilket inte var några problem som helst. Fick en massa tips.
Trots allt - detta är en positiv erfarenhet. En hel del jobb, men jag tror att det är utvecklande. Nu ska jag läsa om vägmärken och repetera B-teori. Äntligen på väg!
- Tre - fyra veckor teori, därefter uppskrivning. Det är mycket att läsa - men allt behöver inte läsas till teoriprovet. Jag blev lite förvånad, för på min tid minns jag att de frågade om bromsar även i teorin. Nervositeten och känslan vad jag har gett mig in på egentligen finns där som ett spännande pirr i magen. Samtidigt känns det som att det finns rätt mycket stöd från skolan. Kan sätta sig där närsomhelst och göra teoriövningsporv. Och gruppen verkar bra...
- Om man får lämplighetsintyg börjar körningen utifrån speciella scheman som gör det möjligt att köra buss på alla tänkbara tidpunkter, för att få så mycket erfarenhet av olika trafiksituationer som möjligt.
- Uppkörningen består av tre moment - säkerhetskontroll, funktionsbeskrivning och uppkörning.
Jag upptäckte senare på dagen att jag har en kontakt i vänskapskretsen som jobbar på det garage jag ska jobba på - Söderhallen. Så jag frågade genast om jag kunde följa med och åka - vilket inte var några problem som helst. Fick en massa tips.
Trots allt - detta är en positiv erfarenhet. En hel del jobb, men jag tror att det är utvecklande. Nu ska jag läsa om vägmärken och repetera B-teori. Äntligen på väg!
Kommentarer

Trackback