Att rida en dinosaurie

Första veckan på sommarbussföraraspirantprogrammet har varit bra. Det är mycket att läsa, men samtidigt väldigt roligt. Vi ska ju inte ta linjebusskort, utan behörigheten ger oss rätt att transportera levande last - över 9 personer. Det är mycket att lära sig - om bruttovikter, definitioner på linjetrafik, bärighetsklasser och axeltryck. Den första riktiga teorilektionen var väldigt bra - en engagerad lärare som gav fullt av minnesreferenser.

Det som är det viktigaste i bussföraryrket är service. En del av denna service är att köra trafiksäkert. För att köra trafiksäkert med en buss ska man tänka på den som en stor dinosaurie, som tar tid på sig att förflytta sig i sidled. Därför måste körningen planeras. Med tanke på att överhänget är tre meter både fram och bak gäller det att säkerställa att man kommer både framåt och bakåt när man exempelvis ska korsa en järnväg. Tydligen kan låga staket göra att man inte kan svänga - och då fastnar bussen obönhörligen trots att bommmarna är på väg ner. Hade hänt instruktören förra året... Oups tänkte jag, men samtidigt gör det ju att jag lär mig "Planera!".

När vi om några veckor förhoppningsvis (jag lämnade in ansökan om D-kort i torsdags på Länsstyrelsen och det ska inte finnas några hinder som jag känner till, skönt att läkarkontrollen gick bra) sätter oss bakom ratten på skolans övningsbussar är vi inte fordon i linjetrafik. Det innebär att vi inte får köra i linjetrafikfiler eller köra in på ställen där SL-bussar har dispens. De har tydligen dispans mot vikter och infartsförbud överallt, men eftersom det bara gäller linjetrafik ska vi lära oss grunderna. Och det är ju bra - för inte vill jag sitta där i slutänden och vara osäker på vad som gäller. Inte minst eftersom jag kanske har 77 passagerare i bussen, varav 34 sittande...

På lektionen gick vi även igenom vägmärken - några stycken som är viktiga. Exempelvis omkörningsförbud, förbud mot motortrafik och dyl. Det var här teoriläraren sa att man får leda till leda - på en väg med en infartsskylt som är gul med röd kant och runt får du leda cykeln. Till leda.

Busskortet vi får via företaget kommer vara med villkor 78 automat. De har inga manuellt växlade bussar och det är inte så vanligt i linjetrafik. De som kör manuellt är turistbussbolag. Jag avser återkomma till detta - för min efterforskning har visat att det inte är så lätt att veta vad som är automatlåda och vad som är manuell låda, det finns många hybrider.

Angående vikter - det finns allmäna begränsningar i vikten - 18 ton på alla vägar för två axliga fordon. Därutöver finns det en massa tabeller där tillåten vikt grundar sig på avståndet mellan första och sista axeln. I Sverige är vägarna indelade i fyra klasser:

- BK1 som även kallas 10/11,5 19/20 väg
- BK2 som även kallas 10/16 väg
- BK3 som även kallas 8/12 väg
- 6/10 väg som kanske kommer att kallas BK4-väg

Det man som bussförare ska veta är att det begränsade axeltrycket för en axel även medför ett begränsat axeltryck för normal boggi och lång boggi. En boggi är ett axlar som är placerade på ett avstånd på max två meter. Under eller lika med 1,8 kallas normalboggi och mellan 1,8 och 2,0 är långboggi. Exempelvis på en 6/10-väg får du köra med 6 tons axeltryck brutto med enkel axel och 10 ton i boggi. På en BK1 väg är motsvarande begränsning 10/11,5 och 19/20. Det är mest släp som har lång boggi.

Registreringsbeviset anger ofta hur många passagerar du får har med dig för att få köra på de olika vägarna. Varje passagerare är beräknad till 70 kg.

Nåväl, det var lite om vad som togs upp på teorilektionen. Jag passade även på att göra prov - ska fortsätta med det nästa vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.