Dinosaurievila: Ingen rast - ingen ro

Så var det då dags för lektion 3 - kör- och vilotider. Den sista lektionen som krävs innan man kan börja fundera på att skriva teoriprovet, säger de... Första lekionen var inledning, andra lektionen tog upp vikter och tredje lektionen behandlade kör- och vilotider. Ingen rast, ingen ro - skulle man kunna säga...

Vår ciceron bland vägmärken och regler började med att introducera oss för de nya kör- och vilotidsregler som gäller från den 11:e april i år. Som en tröst kan nämnas att de kommer uppdateras igen till nyår, suck... Men till teoriprov, uppkörning räcker dessa... Insåg precis att Vägverket har gammal info, i varje fall om man googlar fram det. Dock hittade jag en länk som stämmer... och en broschyr. Det som gäller idag är:


Körtid - 9 timmar - max 4,5 timme åt gången åtskilt av 45 min rast. Två gånger per vecka max 10 timmar - vilket ger körtiden 4,5 h + 45 min + 4,5 h + 45 min + 1 h. Denna behöver inte kompenseras.

Dygnsvila minst 11 timmar. Tre gånger per vecka får den förkortas till 9 timmar tre gånger per vecka. Om avbrott gäller att tiden kan delas upp i ett sjok om 3 timmar och ett sjok om 9 timmar. Chauffören får där en timme extra.

Vid pålastning på färja eller dylikt skall tiden som arbete utförs kompenseras i vilotid.


- Vila innebär en period som chauffören har helt till sitt eget förfogande.
- Rast innebär en period när chauffören inte ska utföra annat arbete

För att kunna kallas rast ska den vara minst 15 minuter. För att bli clearad att köra igen - körtid nollas - måste den vara 45 minuter under en 4,5 h period - vilket innebär att uppdelningen 15 + 30 är helt ok. Tydligen måste 30 minuters rasten ligga sist, det nämndes inte på teorilektionen.

Veckovila - 45 timmar, men varannan vecka får den vara 24 timmar. I så fall måste det kompenseras inom utgången av den tredje veckan.

Det bästa är nog att läsa broschyrer och fundera själv. Jag lär återkomma till detta... också.

Dessutom - Det är inte säkert att dessa gäller kollektivtrafik som sker enl. tidtabell och där linjerna är kortare än 50 km från bussens ordinarie stationering... Men det måste läras in till busskortet... Kort sagt: Ingen rast - ingen ro. Eller snarare - om rast - ingen vila. Om vila - ingen rast.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.