30 st nya biogasbussar med boggi till Söderhallen 2008

Fick idag reda på att SL köper in 30 st MAN boggibussar med biogasdrift och de kommer att placeras på Söderhallen från och med hösten 2008. Eventuellt kommer det att bli flytt av linjer mellan Hornsbergsgaraget och Söderhallen som en följd av detta, eftersom inte alla linjer lämpar sig för boggibussar. Jag vet inte vilka linjer som är aktuella för boggibussar, som jag har förstått det tidigare så ska boggibussarna ersätta etanolvagnarna H18E, men det verkar osäkert. Ska i vilket fall som helst bli spännande att följa. Med tanke på Volvobussarnas omstartsproblem känns MAN som ett bra val...

Kommentarer
Postat av: Axel

Alla tror att ledbussar är så svåra att köra, för de är så långa. Jag tycker de svänger bättre, eftersom de går att vika på mitten.
:o)

Vad tycker du om att ni får boggiebussar?

2007-11-04 @ 21:55:23
URL: http://aaxxeell.blogspot.com/
Postat av: Mårten Pettersson

Jag ser verkligen fram emot boggibussarna, kommer bli jättespännande! Har aldrig kört boggibuss så det blir en utmaning. Dessutom hörde jag rykten om att det blir på linjer som vi inte har idag, så det blir nog mer linjeutbildning i så fall... Vad är din erfarenhet av boggibussar? Är de svårkörda?

Angående ledbuss tycker jag att de är roliga och smidiga att köra. Trodde det skulle vara mycket svårare att köra sådana än normallängdarna. Vågar inte backa med dem i onödan, men framåt är de suveränt roliga. Men det är ganska skönt att köra en vanlig 11.75 meters buss ibland också...

2007-11-04 @ 22:35:55
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: isabella

jag hatar SL.. men tycker verkligen om din blogg... riktigt annolunda och bar skrivet.
Lycka till!

2007-11-10 @ 13:34:37
URL: http://ellabay.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.