Problem med bussar?

Idag när jag pratade med en av mina icke-bussförarkollegor, K i Malmö, nämnde hon att hon som passagerare varit med om att chaufförerna fått gå ut och "nollställa" bussen pga av problem. Hon nämnde även att bussarna gick ryckigt. Eftersom jag kände igen det där, delade jag med mig av mina teorier om att många av de senaste modellerna av bussar har alltför mycket datorteknik i sig, exempelvis Volvos 7500 som rullar i innerstaden.

Egentligen är det ju bra att utvecklingen går framåt och 7500:an är superskön att köra, men problemet är att det uppstår fel som är svåra att identifiera för förarna och som bara kan lösas med nollställning...

Jag trodde nästan bara att det det var Stockholm som hade problem med sina nya biogasbussar, men det verkar vara problem även i Malmö med liknande modeller. Någon som vet mer? Problemen verkar bestå i allt från ryckiga växlingar i automatlådan till dörrar som inte går att stänga...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.