Pass 31: Sannolikt ett sannolikt sannolikhetsfel

Fredag. Som jag nämnt tidigare i ett blogginlägg finns det på MAN-bussarna en felbenämning som lyder "Sannolikhetsfel". Jag vet inte riktigt vad de menar med det, men idag råkade jag ut för det igen. Och jag blev lite klokare på köpet. Det här inlägget handlar om design och lärande...

Jag körde samma pass som igår, började 6.24 och slutade 17.16. Hämtade ut bussen lite innan och fick nr 5390, en MAN. Jag blev glad eftersom det var längesedan jag körde MAN:en, och jag har bara kört den tre gånger totalt. Gick upp till hallen och letade upp fack 10. Längst fram stod den. Öppnade dörrarna och satte mig tillrätta. Slog på ljuset och tryckte på startknappen. Inget hände. Försökte igen, jag vet att bussen är tyst - så jag går bak och lyssnar - nej ingen motor igång. Frågar en kollega om han kan hjälpa mig, och han visar mig knappen med tändningen... En liten detalj, kom inte ihåg den... Alla ledbussar som finns på garaget startas på olika sätt - och det här var det tredje.

Kör ut ur garaget. Det är mörkt ute. Hittar inte knappen till innerbelysningen heller. Frågar en annan kollega som visar mig den. Allt annat är tipptopp, så jag kör till Åsögatan och går i trafik. Njuter av körupplevelsen, gillar MAN:ens smidighet och att den är rätt pigg. Gillar även att den visar när retardern används, genom en ((R)) symbol på displayen. Dessvärre försvinner den redan vid Gotlandsgatan, när jag får en felindikering: "Sannolikhetsfel". igen. Den här gången kommer det när jag bromsar och försvinner sedan, men jag får ingen annan informaton på displayen. Kör varvet SÖS/Karolinska/SÖS/Slussen och skriver en felrapport - verkar vara något med nivåregleringen.

Vid Karolinska råkar jag dessutom ut för ett annat fel. Jag försöker nollställa bussen, universal lösningen på de flesta problem, och när jag gör det stängs inte dörrarna. När jag bryter huvudströmmen ska annars dörrarna stängas. Jag slår på strömmen, och dörrarna stängs. Jag är är utelåst. Löser problemet och kommer in i bussen. Jag får med det felet i felrappoten också. Får avlösning vid Slussen och berättar om problemet. Chauffören säger att det brukar vara sådant fel på MAN-bussarna. Berättar om nivåregleringsfelet och chauffören säger likadant, det brukar vara ett sådant fel.

Efter min långa paus pratar jag med samma trafikvärd som på torsdagen. Som av en händelse kommer 5390 och stannar - och bakaxelns luftfjädring är maximalt spänd så att det blir ett högt insteg. Frågar trafikvärden om det är vanligt, och han säger att det är det. Händer hela tiden på MAN-bussarna och i värsta fall kan fjädringen gå åt skogen om man kör över ett gupp. Jag berättar även om incidenten med framdörren som stängdes när jag slog på elen, och han säger att det har hänt honom också. Jag sa att jag skrev en felrapport på det, och han säger "Ja, det är väl det man kan göra - så får verkstaden kolla på det".

Resten av passet förflöt lugnt utan incidenter. Det är värt att notera att trafiken är mycket lugnare nu än för bara någon månad sedan, knappt några bilar alls på gatorna i Stockholm. Det gör under för möjligheten att hålla tidtabellen. Jag ställer in bussen enligt tidtabell kl 17.11. Tog därefter tvåan till Slussen och T-banan Gullmarsplan där jag möter D som ska köra sitt livs första skarpa fyra. Det går bra, trots att det är mycket folk. Guidar honom lite vid Odenplan och borta vid Banérgatan. Lämnar honom åt fredagskvällstrafiken vid Odenplan och åker hem...

Några tankar
Det är intressant hur kunskap om bussarna finns i organisationen bland förarna och sprids till oss nykomlingar när vi råkar ut för problem. Jag tror inte att jag upptäcker nya saker, det jag gör är att jag skriver ner det jag upptäcker och reflekterar över det utifrån mitt intresse för arbete och design av IT. D frågade mig vad jag skulle göra om jag fick fria händer att designa om Volvon och mitt spontana svar var lite tråkigt, jag sa  - "ingenting". Volvobussen, den nya Volvon, är väldigt bra - den har en genomarbetad förarmiljö. D påpekade att han skulle ha försökt intergrera de olika systemem mera - och det kan jag hålla med om. Jag skulle vid närmare eftertanke hellre designat om MAN-bussens förarmiljö, den är på ett sätt mer intressant ur ett människor datateknik perpektiv. Enklare på ytan, men mer problematisk. Samtidigt vet jag att många förare tycker den senaste Volvon är onödigt komplicerad. En förare jag åkte med igår sa exempelvis - "Varför kan man inte ha dörrvred, som på de gamla bussarna - då går det snabbt att öppna och stänga".

Och vad gäller fel på MAN. Det är lätt att efter mina erfarenheter tro att om det är ett fel är det sannolikt ett sannolikhetsfel.

Kommentarer
Postat av: Robert

Dåligt att man måste "nollställa" (starta om?) systemet för att lösa vissa problem. Helt oacceptabelt med den typen av buggar i ett fordon, känner jag spontant.

2007-10-14 @ 23:39:29
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Det känns som om informationen om de olika bussarna och bussarnas problem sprids inofficiellt mellan chaufförerna. Det är ju inte så att SL har en liten manual i varje buss om "troliga problem" utan kännedomen om hur problem ska lösas sprids ryktesvägen. Det finns ju risker med det här, som att du inte visste hur ett specifikt problem skulle lösas - det blir förseningar i trafiken och folk får vänta länge på bussarna. Samtidigt sparar sl pengar och tid när det gäller utbildning och information...

2007-10-15 @ 10:22:21
URL: http://odlingspyssel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.