Biogasstadsboggibuss - första varvet i trafik, lärresan fortsätter

Tar över 7502 på Slussen, eftersom den förare som fått den på sitt block inte gått boggikursen. Sätter mig tillrätta, ställer in stolen och ratten. Det känns som att ratten fungerar att ställa in bra, får fram den ordentligt och kan vända stolen utan att slå i rattstången. Slår på tändningen och startar. Den går igång. Är lite uppspelt eftersom jag inte kört bussen i trafik tidigare, nu ska jag gå som en 76:a. Skyltar upp och några passagerare går på. Hälsar och kollar biljetterna. Stänger dörrarna. En tvåa hindrar mig effektivt från att svänga ut, står med baken snett ut på Katarinavägen, så jag sätter foten på bromsen och lägger i backen. Backkameran sätts igång och varningsljudet hörs. Kollar så att ingen är bakom och backar långsamt längs med trottoaren. Foten på bromsen och lägger i D. Nu rullar vi - ser att en passagerare på trottoaren kommit, men nej, jag måste köra - är redan halvvägs ute på Katarinavägen.

Första 100 meterna går bra. Lite ovant, men har bra sikt i speglarna. Första utmaningen kommer när jag ska svänga in mot Strömbron. En bil som kommer från Stadsgårdsleden försöker köra före mig, vet inte om den ser mig - den bromsar ganska hårt. Svänger höger. Försöker skära kurvan lite mjukt för att inte få en för kraftig sväng med bakpartiet. Släpper över gående och ställer mig i bussfilen. Första svängen gick bra. Bussen hel, trafiksignalerna står kvar och inga skadade människor.

Andra svängen. Åt vänster denna gång. Går ganska långt fram för att få med bakpartiet och svänger sedan. Inga problem. Kör vidare på Strömbron mot Kungsträdgården. Sväng nummer tre - in på Hamngatan riktning Ropsten. Lägger mig i mitten för att blockera och inte få bilar till vänster om mig. Stadsjeepen fattar inte, inser jag, utan glider förbi mig ändå. Ajdå, får kanske vara tydligare, alternativt vänta på att det är helt fritt innan jag svänger. Det blir grönt. Stadsjeepen försvinner framåt, jag genomför högersvängen. Det går bra. Bussen är smidig. Fortsätter mot Norrmalmstorg, Djurgårdsbron. Flera passagerare går av vid Berwaldshallen.

Eftersom jag tagit över bussen från en förare och nu kör som reserv har jag inga papper på tidtabellen. Det gick inte heller att byta omlopp på BussPC:n så jag kör som en extratur. Vid Frihamnen ropar jag upp RTL och undrar om jag ska vända eller köra till Ropsten. Får direktiv att fortsätta till Ropsten och sedan ska föraren jag löste av anropa mig när han hämtat ut en ny vagn från hallen. Så, jag fortsätter. Värthamnsdelen av 76:an är lite knixig med många svängar, men det går utmärkt. Sista delen innan Ropsten brukar vara hoppig, eftersom vägen är rätt ojämn, men den nya boggibussens luftfjädringar käkar alla ojämnheter. Kan nästan hålla 50...

Vänder vid Ropsten. En annan 76:a står framför mig. Jag släcker ner min buss och tommar för att köra in lite tid. Tommar till Frihamnen. Strax därefter ropar den andre föraren upp mig. Vi kommer överens om att jag ska köra hela vägen till Ljusterögatan och därmed undvika byte mitt på linjen, för passagerarnas skull. Han ska passa sin avgång vid Ljusterögatan. Alternativet hade varit att han tog över passagerarna vid Slussen.

Rullar på. Svänger till slut in på Ljusterögatan. Släpper av passagerarna. Ropar upp RTL och frågar vad jag ska göra med bussen. I samråd med dem kör jag in den till hallen och ställer upp den. Första varvet med biogasstadsboggibussen i trafik är över. Det var lite nervöst, men gick bra. Det var lärorikt. Lärresan fortsätter.

Bildtext: Passade på att ta en bild av instrumentpanelen vid Frihamnen, när alla passagerare gått av. De röda instrumenten är behagliga. Jag har ratten i en vinkel som känns bra, men som döljer manometrarna - ska se om jag kan ställa in den annorlunda.


Bildtext: Kamerorna längst bak gör det möjligt att följa hur bussens bakdel beter sig. Inte minst ser jag bakre positionsljuset. Spegeln bredvid är bra, men döljer inventeringsnumret.

7502 står på Ljusterögatan
Bildtext: 7502 vid Ljusterögatan, 2008-12-19 kl 17.32

Kommentarer
Postat av: Ola

Hej igen!



Det verkar vara väldigt fina bussar!



Jag blir lite nyfiken på en sak. Det verkar ju som om ni får en väldigt bra och noggrann genomgång av era nya bussar. Är det alltid så med nya bussmodeller hos er eller beror det på att det är en boggiebuss och att ni inte haft sådana förut?



När jag gick GS utbildning körde vi bara ett varv runt depån med några av bussomdellerna. En av de ovanligare var vi bara inne och tittade i några minuter. Det var lite nervöst när man fick en av dom på stan första gången! (Jaha! Och hur stänger man av den här då...)



Slutligen vore det bra med en skyllt längst bak på bussarna som upplyser bilister om att det inte är någon bra idé att köra om en stor buss på en kurvig vägsträcka...



Oj det blev ju nästan ett helt blogginlägg det här! Ha det bra!

2008-12-21 @ 10:43:34
URL: http://logg.olasand.se
Postat av: Mårten

Hej!

Jag vet inte riktigt - har bara fått linjeutbildningen tidigare. Har dock hört att det vanliga vid anskaffande av nya modeller är förevisning och kort introduktion. Att köra boggin kräver lite annorlunda tänk. Dessutom fick vi ju en ny linje - 77:an.



Ja dekal låter bra. Någon typ av bilist- och cyklistvarning för utsvängande bakvagn är kanske inte så dumt... Om bussen blinkar, förflyttar sig till vänster, och det är trångt att köra om, kanske du inte ska köra om - eftersom bussen vill svänga höger utan att slå i din bil...



Ha det bra!



/Mårten

2008-12-21 @ 22:52:09
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.