Första rundan på 69K - Kaknästornet

Söndag. Klockan 13.33 går jag på 69K som ska till Kaknästornet. Första gången jag kör den linjen sedan den infördes vid vintertidtabellens början i somras. När jag var liten gick bussen upp till Kaknästornet, men jag vet inte när den slutade med det. Som en förberedelse kollade jag på SL:s hemsida och hittade linjebeskrivningen. Läste att jag inte skulle stanna på Kaknästornet södra, utan köra direkt upp till huvudentrén.

Frågar föraren som jag löser av om vändning vid Kaknästornet och hon säger att det är enkelt att hitta - följ skyltarna.

Glider ut från hållplatsen, efter att ha besvarat frågor om bussen går till Djurgårdsbrunn, vilket den inte gör. Fastnar i trafikkaos vid Djurgårdsbron, vet inte riktigt vad privatbilisterna håller på med, de blockerar både här och där. Spårvagnen framför mig får ta för sig ordenligt för att komma ut. Jag glider ut, stannar vid rött och kör sedan vidare ut mot Kaknäs. Ovan vid linjesträckningen som jag är, det är inte varje dag jag kör 69:an överhuvudtaget, kollar jag BussPC:n ofta för att se hur långt det är kvar till de olika hållplatserna. Informerar om att Etnografiska-, Tekniska- och Polis-museet är på samma hållplats. Informerar därefter om att jag ska köra till Kaknästornet. Det är inte långt mellan turerna, så blockhusuddebussen kommer direkt efter mig - i stort sett.

Ser skylt mot Kaknästornet och svänger in. Ser en skylt till och svänger vänster. Inga problem. Ser hållplatsen och släpper av lite folk. Det var trots allt några turister som inte uppmärksammat att bussen bara gick till Kaknästornet, så jag informerar dem om att de kan åka med tillbaka en hållplats och byta där.

Kaknästornet var inga problem att hitta till alls. Trots detta var det lite nervöst, eftersom jag inte kände till vägen dit - bred, smal, vändmöjligheter. Det visade sig vara rätt lätt och jag kör mycket gärna till Kaknästornet igen. Det var riktigt kul.

Kaknästornet
Bildtext: Snabb bild på hållplatsskylten vid Kaknästornet...

Kommentarer
Postat av: ulrika

Returratt?



Hälsningar från en 23-årig stadsbusschaufför i Lund

2008-12-10 @ 16:14:10
Postat av: Mårten

Min ena instruktör på körskolan sa alltid returratt - alltså att man vrider tillbaka ratten för att räta upp bussen och köra rakt fram istället. Min andra instruktör sa - räta upp hjulen. Det var lättare att förstå, men jag gillade uttrycket returratt ändå...



Kanske bara används på Busslinkskolan?



Hälsningar

Mårten



2008-12-10 @ 18:37:53
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Anonym

Hur menar du nu :)

När man tar ut svängen och inte svänger förrän man passerat hindret, eller hur menas?

Frågar bara för att jag kanske kan lära mig mer - Lund är bitvis trångt att köra i - och hade tänkt att inte bidra alltför mycket till de 70 backspeglar som smälls per 3 år.

Skriv gärna mer om upplevelserna med boggibussen - själv har jag lite boggiångest efter en dålig första introduktion på ett företag. Jag tappade totalt all självkänsla vad gäller boggibussar och kör nu därför bara stadstrafik med kortbuss.

2008-12-10 @ 23:17:46
Postat av: Mårten

Försöker ta ett exempel: Ska svänga in från en gata in på en annan i en vanlig gatkorsning (stadsmiljö). Det finns en refug med trafikljus och trottoar på höger sida av bussen. Först svänger jag för att komma in bakom stolpen för trafikljuset, för att undvika att spegeln eller bussen går på den. Därefter vrider jag tillbaka ratten för att köra rakt fram, returratt, och få med bakaxeln så att inte den går på någon kant. När bakaxeln går fri fortsätter jag svängen. Sedan gör jag en returratt till - dvs vrider tillbaka framhjulen så att bussen går rakt fram.



Lite svårt att förklara känner jag. Ge mig en buss och jag kan visa och berätta :)



Jag ska skriva mer om upplevelsen av boggibussen. Kommer ett "reportage" snarast :) Vad var det för buss du körde?



Hur långa är bussarna i Lund? Är det vanliga 11,75 meters bussar? Var där för någon månad sedan och imponerades av att ni kör på så trånga gator!



/Mårten

2008-12-11 @ 12:52:34
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Anonym

Var tvungen att gå in på Vägverket och söka på en buss - de är 11550 mm :) Har ju inte jättemycket erfarenhet men tycker då vändradien är rätt bra ändå. Det går rätt lätt att smyga förbi en framförvarande.

Jotack, det är trångt och snirkligt och tusen cyklar överallt! Man blir tokig på dem emellanåt.

Hm, jag ska läsa det där ett par gånger till, så kanske jag förstår sen, hehe.

Ska genast ge mig på inläggen om boggibussarna!

2008-12-23 @ 02:35:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.