Omlagd körväg - missad avfart

Ibland råkar jag ut för lite jobbiga situationer. Framåt går det att köra bussen utan problem, men så fort man måste backa börjar problemen. Speglarna är bra, men den döda vinkeln rakt bakåt är verkligen besvärande. Det är också vid backning som längden gör sig påmind. För någon vecka sedan körde jag ett kvarts varv på 55:an. Det var väldigt längesedan senast, och jag såg verkligen fram emot det. 55:an är rolig - dessutom planerade jag att prova att tomma via Ropsten efteråt eftersom jag skulle avgå kl 19 som en 43 mot Ruddammen. Hade gott om tid för den tomkörningen för en gångs skull.

Ligger sex minuter minus efter Stureplans milda trafikkaos. Inga problem, det brukar reglera sig på vägen upp mot Hjorthagen. Svänger in mot Östermalms IP. Parerar för eventuell halka, det var snö den dagen, kör långsamt utan gaspådrag genom svängen. Håller därefter 30. Parerar för ett dolt farthinder - går bra. Kommer fram till hållplatsen Storängskroken*. Vad nu då, ingen hållplats. Vägens förlängning leder otvivelaktigt mot Stora Skuggan. Jag inser att jag skulle svängt 50 meter tidigare, in till höger. Glada bilars ljuskäglor syns mycket riktigt ringla sig 200 meter till höger om mig. Problem. 11.75 meter Scania H18E, 50 meter från korsning. Väg framåt - har jag kört med personbil. Aldrig med en 14 ton tung buss. Chans är ingen ort som finns på kartan. Anropar RTL.

RTL svarar och egentligen vet jag vad jag måste göra. Vill bara få det bekräftat. Vill inte svänga in höger och hamna i en återvändsgränd om det nu var som så att jag missat en avfart ännu längre bort.

"Hej 5081 - är det omlagd körväg på 55:an - jag tror jag har missat en avfart med 50 meter och antar att jag måste försöka backa tillbaka, kom"
"Jag ska titta bland trafikmeddelandena, vänta... Jo, omlagd körväg, hållplatsen Storängskroken."
"Okej, jag får försöka backa"
"Ja, vänta lite... ska kolla.... Jo du får backa. Backa försiktigt och håll utkik i speglarna. Du backar på egen risk. Kan du be någon hålla utkik bakåt?", säger operatören.
"Ja, jag håller utkik i speglarna och frågar om någon kan hålla utkik bakåt."

Att backa med buss är möjligt, men kräver uppmärksamhet. Det hela blev inte bättre av att bakomvarande bilar var tvungna att köra om mig. Några av passagerarna erbjöd sig att hålla utkik rakt bakåt och det hjälpte. En kille erbjöd sig att gå ut och stoppa bilar. Jag kröp bakåt, gled på den hala vägbanan, men lyckades efter flera minuter komma så långt bak att jag kunde släppa ombord killen som hjälpt mig och svänga upp mot Gasverksvägen.

Det var ett misstag från min sida, jag glömde bort den omlagda körvägen trots att jag kollat på den på anslagstavlan hur många gånger som helst. Iförrgår körde jag 55:an igen och då var det tydligare var jag skulle svänga, stod till och med en vägskylt som visade omlagd körväg till Lidingö (orange). Kanske var det snön som påverkade att jag missade, det var helt klart lättare utan snön.

Återigen påmindes jag om hur lång bussen är när man ska backa. Det gäller att inte missa avfarter eller glömma omlagda körvägar. Kanske skulle ett stöd för detta kunna läggas till i BussPC:n?

 

---

* uppdatering - skrev fel hållplats innan (Nimrodsvägen)

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Trevligt att läsa din blogg! Men menar du verkligen Hpl Nimrodsgatan?

2008-12-07 @ 20:38:21
Postat av: Mårten

Nej, jag menade inte Nimrodsgatan. Menade Storängskroken. Tack för din kommentar!



/Mårten

2008-12-08 @ 00:37:04
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Linkan

Då är jag med! :-)

Har hört många som kört fel där och backat eller kört vidare och vänt...

2008-12-08 @ 18:36:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.