Försening på X2000

Åker X2000 just nu och kan inte undgå att fundera över likheten mellan tåg- och bussföarvardagen. Tåget jag åker nu var försenat, så det blev Öresundståg från Malmö till Eslöv. I Eslöv fick vi vänta några minuter på att X2000 skulle anlända. Tåget hade blivit så försenat från Stockholm att de var tvungna att reglera förseningen i Eslöv. En dryg timmes försening på södergående tåg förkortades till nuvarande 16 minuter. Nackdelen var att det inte blev X2000 hela vägen, men det kan man nästan ha överseende med när jag tjänar in en timmes försening.

Det som är likt är att vi ibland hamnat bakom pendeltåg och inte kommit in till station tillräckligt snabbt. Vi har än så länge förlorat en minut på detta sätt... Detta är ett förseningsfenomen som även finns i busstrafiken - men där handlar det om tillströmmande passagerare. Är jag sen med bussen, blir det för långt glapp mellan bussarna, och då ökar antalet passagerare vilket leder till ännu mer försening. Dessutom kanske jag hamnar bakom en buss som jag annars inte skulle kört bakom...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.