Nyårsafton: Nattbuss, taxibilar och vändningsmiss vid Odenplan

Min nyårsafton började den 30:e december kl 21.39 när jag gick på en 43:a med riktning Ruddammen. Innan dess hade jag ställt bilen på Söderhallen och promenerat ner till Slussen, varit en stund i rastlokalen och pratat med några kollegor om nyår. Passade på att fråga dem om det var mycket folk ute - det hade ju kunnat ses som en lördag. Men de sa att det var rätt lugnt, som en vanlig söndag. På vägen ner till bussen hade jag tappat innehållet i min väska, och lyckats plocka in allt i den igen. Så jag var lite stressad... Men kom i tid. Jag sätter mig tillrätta i bussen och avgår nästan precis i tid mot Ruddammen.


image168
Bildtext: Stockholm visade sig från sin vackraste sida denna kväll i december. Stenbecks julgran, perfektionism framför slottet.

Det är knappt något folk alls, jag kör över Norrmalm bort mot Vasastan med fem passagerare i bussen. Vänder tillbaka och har lite regleringstid vid Tanto innan jag vänder tillbaka mot Ruddammen igen. Väl vid Ruddammen skyltar BussPC:n om till "Ej i trafik" och jag tommar ner till Norrtull för att bli en 53:a. Kör därefter till Henriksdalsberget. Inser på vägen dit att jag läst fel på tjänstespecen, jag ska inte åka tillbaka till garaget från Henriksdalsberget utan köra en kortis till Slussen. Jag noterar det med ett "Obs! Slussen" på tjänstespecen. På väg ner till Slussen har jag två passagerare. Några fler funderar på att gå på vid Tjärhovsplan, men när de inser att bussen bara kör till Slussen, väljer de att inte gå ombord utan vänta på någon annan buss.


image169
Bildtext: Från Katarinavägen. Lång slutartid, ser ni fyrverkeriet - tjuvstart på nyårsfirandet


Från Slussen kör jag höger upp över bron och sedan höger ner genom tunneln mot Stadsgårdsleden. Ställer bussen i garaget kl 23.59 och har därefter rast till 00.45.

Jag har aldrig kört nattbussen tidigare, förutom en kortis på 96:an i somras, så jag är lite nervös. Försöker vila och lägger mig på soffan, men kan inte koppla av. Ställer klockan på 00.40, men kan inte sova. Kanske lika bra tänker jag och går upp till bussarna på våningen ovanför. Eftersom jag aldrig hämtat ut en buss när TX inte är där, ringer jag till RTL. Det visar sig att jag kan ta vilken av bussarna som står i ett visst fack som helst. Precis när jag pratar med RTL kommer 5061 från tvätten. Rangeraren säger "Du kan ju ta den här bussen!" Jag tackar och informerar RTL.

Rangeraren berättar att det fungerar på olika sätt på alla garagen, men just på Söderhallen gör de iordning ett antal bussar som nattchaufförerna själva får välja. "Om det inte finns någon buss, då har inte vi gjort vårt jobb", säger han. Han kör ut bussen åt mig, eftersom han ändå ska ut på gården och göra klart ytterligare två bussar innan han går hem. Han berättar att de inte använder borstarna på bussarna eftersom de fastnar i backspeglarna, sedan visar han mig skillnaden mellan att torka av strålkastarna för hand - det är märkbar skillnad. "Vissa chuafförer sitter bara där och kör, om de tog sig tid att torka av lamporna ser de ju mycket bättre. Jag brukar alltid göra det när jag kör buss."

00.53 kör jag fram min 96:a. Ser att en annan 96:a kommer bakom mig. Är lite osäker på vägen, så jag kollar i mitt linjehäfte. 96:an går från Sickla udde till Odenplan, och vi har inte haft någon linjeutbildning på den eftersom den är bokstavligen är ett hopkok av flera av garagets daglinjer. Således kör jag som en 74:a till Skanstullsbron, därefter under hotellet för att gå in i treans spår mot Bondegatan, där jag blir en 66:a. Efter Nackagatan svänger jag runt som en tvåa och kör ut mot Folkungagatan som en tomkörning-53:a, undviker Sofiaskolan. Därefter kör jag som en tvåa hela vägen till Odenplan, med den skillnaden att jag angör treans hållplats på Slussen. Hänger ni med?

Jag kör fel vid Odenplan på första varvet. Svänger som en tvåa och tror att jag ska komma runt. Haha, vad jag bedrog mig. Högersväng förbjuden. Ingen återvändo - bokstavligen - antingen svänger jag vänster eller så satsar jag på att fortsätta rakt fram och hitta någonstans att vända. In på Upplandsgatan. Vänder vid Frejgatan. Kollar ordentligt, kl är 01.40 så det är ingen trafik och inga gående, men backar lite snett och touchar en skylt. Inser att jag borde ha kontaktat RTL istället och fått hjälp av dem att hitta bra vändningsrutt - det är lättare att köra rakt fram med bussen än att backa den mitt i natten. Jag meddelar RTL om den touchade skylten och de säger att de ska ut och kolla på den. Kör sedan tillbaka till Odenplan och lastar. Fortsätter till Sickla udde där jag har 10 minuters regleringstid. 02.45 får jag avlösning vid Nackagatan.

Pratar med den chaufför som löser av mig, han brukar köra natt. Inatt ska han jobba till kl 08.00, jag ska bara köra till 05.00. Han rullar iväg. Är lite trött, så jag väljer att stå utanför Söderhallen under hela 20 minuters pausen. Äter medhavd mat. 03.08 kommer min buss och jag äntrar förarplatsen. Tar några foton, som jag lagt in nedan.


image170

image171

Bildtext: Söderhallen runt kl 03.00 natten mot nyårsafton 2007

Sista varvet går tillbaka till Sickla udde. Därefter regleringstid och iväg mot Odenplan. Klockan är nu runt fyra på morgonen och det blir mer folk. Vid Stureplan fastnar jag i taxikön utanför ett inneställe - Laroy. Inser att det finns många lycksökande taxi-Stockholms-wannabes, som har sina bilar målade nästan precis likadant som Taxi Stockholm. Jag tar det lugnt, men stör mig på att taxibilarna inte inser att de effektivt hindrar min framfart - eftersom det är vägarbete där också... Inser att jag har inte har någon brådska och avvaktar. Till slut uppstår det en lucka så att jag kan manövrera min 17 tons totalvikts, 11,75 meter långa och 2,50 breda Scania förbi de små SAAB:arna... Alla typer av yrkeschaufförer borde hjälpa varandra...

Kör till Odenplan och vänder. Denna gång kör jag en gata till innan jag svänger höger och vips kommer jag dit jag vill. Kör till Sickla udde och tommar sedan in i hallen. Klockan är 04.56 när jag ställer bussen i fack nio. Lämnar in en trafikhändelserapport på vändningsincidenten och kör sedan hem med mina lilla SAAB, som tappert stått och väntat hela natten. Det blev en ovanlig natt mot nyårsafton - med nattbuss, taxibilar och en vändningsmiss vid Odenplan

Kommentarer
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Jättefina bilder av gamla stan och granen :)

2008-01-03 @ 10:49:58
URL: http://odlingspyssel.blogg.se
Postat av: Lovisa

Åker ofta buss från Odenplan. Det verkar som att det är en "förarbyteshållplats", det byts ofta förare här. Görs det på många hållplatser?

2008-01-14 @ 22:46:25
URL: http://ovningskorning
Postat av: Mårten

Olika garage byter förare på olika hållplatser. Jag vet att Odenplan är en stor förarbyteshållplats i varje fall för
för innerstadsgaraget Hornsberg. De byter även förare vid Fridhemsplan.

På Söderhallen har vi avlösning vid hallen (Nackagatan) på söder, Slussen och Östra station.

Vet inte hur det ser ut för bussar från Norrort.

2008-01-15 @ 08:43:06
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.