Pass 58 b: Det är när det inte fungerar som jag lär mig mest: "Kungsholms kyrka" - hela tiden

Efter en rast på 45 minuter sätter jag mig bakom ratten på en trea igen. Kör mot Karolinska och vänder där tillbaka mot Södersjukhuset - det är nästan två varv på raden, inte så mycket trafik på en söndags eftermiddag. Efter Slussen kommer en dam kommer fram till mig och frågar vilken nästa hållplats är eftersom displayen visar "Kungsholmstorg". Jag säger att det är Tjärhovsplan, men hon ska till Åsögatan. Jag kör vidare och eftersom folk trycker på stannarknappen får jag indikation på att jag ska stanna. Vänder vid Södersjukhuset. Kör mot Karolinska sjukhuset. Klockan är 17.55 när jag är där. Går bak och inspekterar bussen efter att jag släppt av passagerarna, när jag vänder tillbaka framåt tittar jag upp - och ser att displayen visar Kungsholms kyrka. Denna text följs av Stannar.

image174

image175

Ojdå, tänker jag. Det var ju inte så bra, men ingen, förutom den passagerare som frågade mig om Åsögatan verkar ha reagerat. Jag går tillbaka och sätter mig på förarplatsen, och skriver felrapport på det. "Hållplatsutropen fungerar", skriver jag. Kör fram och lastar på - ska bara till Slussen, därefter paus.

Efter Kronobergsgatan, vid Fridhemsplan, tar jag det lugnt. Ingen har plingat, så jag kollar i innerspegeln för att se om någon ska gå av. Nej, det verkar inte så, så jag glider förbi hållplatsen - eftersom ingen ska på heller. Då hör jag från bakersta delen av bussen:

- Stanna! Öhh, stanna då.

Jag ser en tjej gå framåt i bussen, men de som ropar är längst bak. Jag har en polisbil framför mig och det är trångt, eftersom jag är på Hantverkargatan. Dessutom får jag inte stanna om det inte är hållplats. Inser att de tror att de tryckt, eller att någon annan tryckt. Jag trycker ner mikrofonpedalen och säger:

- Jag fick ingen indikation på att ni tryckt. Jag kan inte stanna här, jag stannar på nästa hållplats. Ber om ursäkt för detta.

Glider vidare och stannar vid hållplats. De går av. Anropar RTL för att få råd om vad jag ska göra:

- Displayen som visar hållplatsnamn fungerar inte, den visar Kungsholms kyrka hela tiden. Vad ska jag göra, kom
- Okej, den kanske har låst sig där, skriv felrapport på det, kom
- Jag har skrivit felrapport, hållplatsutropen fungerar, men displayen fungerar inte. Och jag tänkte att det skulle gå bra, men det skapar förvirring, säger jag
- Jag förstår, du går av 18.23, säg till nästa chaufför så kanske han kan kolla på det vid Södersjukhuset, klart slut

Jag kopplar ner anropet och kör vidare mot Slussen. Informerar näste chaufför om felet och han lovar att försöka se vad han kan göra. Går av bussen, och tänker inte mer på felet. Inte varje dag man kör en buss som hela tiden tror att den är vid Kungsholms kyrka... Eller som vill vara lite hemlig med sin position - "Någonstans i Stockholm".

---
Några tankar:
Displayen i taket är en del av kommunikationen med passagerarna. Där ser de nästkommande hållplats samt, inte minst viktigt, om någon tryckt stopp. Det som hände ovan var att displayen på BussPC:n visade en sak, den digitaliserade rösten sa samma sak men displayen visade fel. Det viktiga var kanske inte att den visade fel hållplats, utan att den visade att någon tryckt utan att någon hade det. Ett vardagligt förvirrande problem som visar på en del av hur teknikstödet för kommunikation mellan passagerare och förare faktiskt används. Det är när det inte fungerar som jag lär mig mest...

Kommentarer
Postat av: Jim

Ibland låser sig Init Skyltarna, så det står ett hållplatsnamn och stannar konstant, även fast ingen trykt, Det var vardagsmat för Era MAN led i ca 3 år, att dom låste sig stup i kvarten, å då fungerade inte stopp alls, så ville man av fick man skrika pling,

2008-01-26 @ 15:37:07
Postat av: Mårten

Tack för din kommentar. Ojdå, där ser man. Den här gången var det en Volvo-led... Kanske får vara med om det fler gånger då med andra ord...

2008-01-26 @ 19:04:09
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.