Biogasbussframtid i Stockholms innerstad?

Av de bussar som rullar på Söderhallen är 51 idag biogasbussar. Det är ledbussar av årsmodell 2004 - 2007. Vid årsskiftet kommer nya MAN-biogasbussar med boggi. Boggibussarna verkar dock bara passa vissa linjer. De etanoldrivna bussarna av modellen Scania MaxCi (H18E) börjar bli gamla, även om de är i mycket bra skick och sköna att köra. 30 etanolbussar kommer att bytas mot 30 biogasbussar med boggi. Frågan är vad man gör med de andra bussarna och linjerna?

Jag googlade och hittade ett dokument på SL, ett svar på en skrivelse, som beskriver problemet och ger några svar. Dokumentet är daterat 2008-03-05. Tydligen arbetar SL med att söka dispenser hos Stockholms stad, vilket skulle kunna medföra att enkelaxlade biogasbussar skulle kunna trafikera stadens gator. I så fall skulle dessa kunna beställas omgående (källa: "Svar på skrivelse från Lars(...)", SL).

Även om de etanoldrivna MaxCi-bussarna är underbara att köra och jag spontant (utifrån passagerarupplevelser) tror att de är i bättre skick än många andra stadsbussar i Sverige, går det inte att hålla liv i dem hur länge som helst. Det är intressant att läsa hur SL resonerar i dessa frågor och hur de funderar kring dispenser. Henriksdalsbergsanläggningen har enligt samma dokument möjlighet att tillhandahålla gas till 130 fordon. Vem vet, det blir kanske enkelaxlade biogasbussar vid Söderhallen i framtiden?

Kommentarer
Postat av: Tomas F

Jag har bara dåliga erfarenheter av MAN... hoppas ni får bra bussar som ska ersätta Maxcibussarna.



I förorten lär det väll vara lite äldre bussar kvar ett tag till.

2008-07-14 @ 13:11:38
Postat av: Mårten

Det hade varit kul med Scania eller Volvo. Har Scania några enkelaxlade biogasbussmodeller?

2008-07-14 @ 13:48:37
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.