En delad torsdag

Kommer till hallen kl 06.40, tio minuter innan jag har påtid. Passar på att ta det lite lugnt, skriva ut och titta igenom mina körspecar för kommande dagars körning. Torsdag på tid 06.56, fredag påtid 05.04, lördag påtid 00.45 och söndag påtid lördag 21.40. Konstaterar att jag nog ska se det som att jag börjar tidigare och tidigare än senare och senare - på lördag och söndag - eftersom det är i början av trafikdygnet. Jag har valt det själv, men kommer nog inte söka på samma sätt någon mer gång...

Klockan är 06.50 när jag går till TX och hämtar ut en buss. Får 5177 på rampen. Morgontrött som jag är just idag får jag för mig att det äör 5077 och letar förgäves efter den vid ramp som är närmast tankstationen. Läser sedan att jag skrivit 5177 - det är en helt annan busstyp - H19. Ser 5177 stå 50 meter bort och går dit. Kopplar loss släden med luft, känner värmen, stänger luckan och startar upp bussen. Gör säkerhetskontrollen vid rampen och backar sedan ut. Tomkör till Motalavägen - väljer linjesträckningen. Misstänker att jag kunnat köra via Ropsten, men eftersom det inte är så jättetidigt kanske det är mycket trafik på Gasverksvägen.

Vid Karl den XII:s torg hamnar jag bakom en annan H19 som kör linje 55. Väljer att svänga som en 76:a och sedan runt Nybroplan för att komma förbi den. Det lyckas och jag kan rulla på Birger Jarlsgatan upp till Stureplan, höger och sedan rakt upp till Stadion. Kör sedan 55:an tillbaka till Sofia och därefter till Slussen.

Efter 55:an blir det en 74:a - två varv. Inga nyheter, flyter på bra. H19 är en trevlig buss, den går bra - men jag kan inte undgå att fundera över om Scania sitter och tänker att de byggde H18E för bra - de bara rullar och rullar... H19 däremot bara skakar och skakar...

Rast i några timmar och därefter två varv på tvåan. Får köra de nyaste Volvobussarna, 7030 och 7021. 7021 har jag en historia med - det var den första ledbussen jag körde själv i augusti 2007 och den krånglade mer än lovligt. Fast idag gick den bra. Jag kan inte undvika att njuta när jag aktiverar retardern och den går in och bromsar - retardereffekten på dessa bussar är outstanding. Behöver knappt använda tryckluftsbromsarna alls.

Avslutar dagen på Spårvägsmuseet kl 18.56. Åker hem och laddar inför påtid 05.04. En delad torsdag är över.

Kommentarer
Postat av: Tomas

Som sagt... läser ditt bloggande och finner att det är intresant att läsa om bussförarvardag i sthlm innestad... efter som jag själv är på G upp (snart hoppas jag)... dom linjer jag kör i gbg var inte så svåra att lära sig trotts att jag bara viste var liseberg låg... nu vet man mer vilka tvärgator man kan ta om spårvagnarna står still.



Har du pluggat in alla tvärgator utned linjerna...



Ha d

2008-11-08 @ 18:19:01
Postat av: Linus

Vi hat ju inte så många spårvangnar här uppe vettu, Tomas! :-D



Följande funkar också för tomning till MOV: Ord - Lidingöv - S Hamnv (V) - Jägmästarg - Porjusv (V) - framme.

2008-11-08 @ 20:31:50
Postat av: Mårten

Tack för tomkörningstipset - ska prova den vägen vid tillfälle.



Linjerna gick ganska snabbt att lära sig, men att få en bild av var ändstationerna och hållplatserna ligger i förhållande till varandra och olika landmärken har tagit lite tid. Kan inte alla tvärgator, men lär mig någon ny varje gång jag kör...

2008-11-09 @ 09:53:59
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.