Bussen som inte ville vara med: problem med växellådan i 7015

Jag noterar att bussen hackar på Bondegatsrampen, det är som att den inte vill framåt. Tittar oroligt på mätarna, men inget är ovanligt där. Lagom temperatur. Inga varningslampor. Nu upphör även den hackiga gången. "Det var nog inget", tänker jag, och rullar in på hållplats Sofiaskolan. Att de nya volvobussarna går lite ryckigt är allmänt känt på hallen, det gäller att smeka gaspedalen varsamt, köra mycket på rull och retarder för en mjuk gång. Kanske har det med vikten att göra, den väger mer än våra andra bussar.

Rullar vidare mot Norrtull. Det flyter på. Kvällen är lugn, inte så mycket folk. Stannar vid Norrtull. Några minuter till avgång. Sitter med släckta lampor och avstängd motor. Väntar. Ett par passagerare går ombord och jag tänder belysningen. Startar. Rullar iväg. Svänger höger. Efter svängen piper det till. En röd varningstriangel tänds på instrumtentbrädan. Ett N som är överkryssat. "Växellådsfel" står det. Detta har jag inte varit med om tidigare. Anropar RTL och under tiden som jag väntar på svar slår jag på varningsblinkers och informerar passagerarna. Av RTL får jag tipset att boota om bussen, om det inte fungerar att starta bussen ändå. Jag provar att starta och det går inte alls. Provar igen, fortfarande helt dött. RTL ska ringa till Söderhallen och prata med TX. Det blir nog vagnbyte.

När vi har avslutat konversationen försöker jag starta igen. Denna gång går det bra. Jag kör vidare och anropar RTL. Får beskedet att fortsätta och kontakta dem om det uppstår igen. En man som sitter längst fram kommenterar när den rycker till, tappar accelerationsförmåga:
- Det verkar som att bussen inte vill vara med
- Nä, den har varit igång sedan sju i morse, de rullar mycket, säger jag och kör vidare

Vid korsningen Odengatan/Sveavägen - i backen innan hållplats Stadsbiblioteket - dör motorn igen. Samma meddelande som förra gången. En gång är ingen gång. Två gånger är allvarliga problem. Anropar RTL igen och beskriver problemet. Får rådet att köra vidare så gått det går. Efter en stund kontaktar flexbussen 5130 mig och föreslår att jag tar över flexbussen för ett tag och låter honom köra 7015 till hallen för vagnbyte. Sagt och gjort. Informerar passagerarna och ser 5131 göra en snäv manöver Regeringsgatan/Birger Jarlsgatan. Han ställer sig framför mig på Eriksbergsgatan. Jag tömmer bussen på folk och går igenom den. Två passagerare får jag säga till särskilt, de har inte uppfattat vagnbytet. Tar plats i 5131 och slår in blocknummer. Rullar iväg.

7015 är bakom mig men kör om. Den kommer dock inte så långt. Vid Karl den XII:s torg stannar den, mitt framför rödljusen. Varningsblinkers på. Får köra vänstertrafik för att passera hindret - bussen som inte ville vara med.

7015 står utanför verkstaden på Söderhallen, efter en dramatisk kväll på stan
Bildtext: 7015 - längst till höger - tar igen sig framför verkstaden efter en dramatisk kväll på stan

----
uppdatering - Flexbussnummer, 5131 istället för 5030

Kommentarer
Postat av: Olle

5130 och 5131 heter söders flexbussar...

2008-10-28 @ 17:18:44
Postat av: Mårten

Oj då, så var det ja... 5131 körde jag



/Mårten

2008-10-28 @ 17:22:56
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.