Kan flygbussarna kan jag

Kör 7506. Den startade inte när jag tog över den. En lucka hade glappkontakt, vilket gjorde att motorn inte gick att starta. Är sju minuter sen på första varvet mot Tomteboda, men kommer ändå till Waldermarsudde i tid. Avgår från Waldermarsudde efter en tidsreglering utanför Skansen. Rätt mycket folk. Men det går bra. Boggibussen är som vanligt skön att köra och den sväljer mycket folk. Varmt ute, men några passagerare stänger ändå fönsterna. Kommer fram till Tomteboda.

Har sedan tidigare sett att jag ska tomma tillbaka till Centralen. Funderar på snabbaste vägen. Linjesträckningen känns långsam - har 14 minuter på mig. Väljer att köra Solnabron och Torsgatan - det är ju där Flygbussarna kör. Jag har kört där med ledbuss tidigare, men visste inte om boggin skulle ha några problem. Det visade sig gå utmärkt. Jag kom i tid till Centralen. Några nya boggisvängar rikare.

Inga konstigheter. Kan flygbussarna, kan jag...

Kommentarer
Postat av: Kollegan

Du hade nog hunnit med att tomköra längs med linjesträckningen på 14 minuter, såvida det inte var riktigt seg trafik vid tillfället. Man kan köra den sträckan på 14 minuter även om man går i trafik och stannar vid hållplatser. Men det skadar ju inte att testa en alternativ väg! :-)



Jag har nog för övrigt aldrig haft en tjänst med tomkörning TKI -> Centralen. Lite nyfiken; den skulle alltså gå i trafik från Centralen som en 47 ut mot Djurgården igen? (Tjänsten kanske är utformad så för att man annars skulle överskrida den maximala körtiden...?)



Kan förresten göra dig uppmärksam på att din Twitter-blogg liksom "täcker" en del av de ordinarie blogginläggen till höger. Man går miste om två eller tre bokstäver i vänstermarginalen. (Jag använder Firefox.)

2009-04-13 @ 22:22:09
Postat av: Mårten

Nej, det var ju påsk-tomt på gatorna.



Jo, det stämmer. Först som 47 till Tomteboda, därefter tom till Centralen för att gå Centralen - Skansen. Tänkte inte på det där med maximal körtid i tjänsten - så kan det faktiskt vara. Tror det fanns lite marginal, men kanske hade överskridits om det varit många resenärer.



Ska kolla twitter-bloggen, kanske flytta den.



Tack för din kommentar!



/Mårten

2009-04-13 @ 22:34:18
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Kollegan

Nu blev det mycket bättre med Twitter-bloggens nya utformning! Tack!

2009-04-16 @ 00:17:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.