5019 & 5020 - farväl

Det är intressant så här i teknikgenerationsskiftestider. Ena dagen ser jag 5020 på stan. Nästa dag står den med utplockad motor på hallgården, redo att bogseras ut på sista resan mot Hölö. Följande bilder tog jag i fredags, på väg till andra delen av en delad tjänst.

5020 på hallgården, 2009-02-20
Bildtext: Börjar med 5020, genom de halvöppna framdörrarna

Gick sista passet på block 764, samma block som jag körde den dagen fotona togs.

Bildtext: Gick sista passet på block 764, samma block som jag körde den dagen fotona togs.


Bildtext: Batteriluckan öppen


Bildtext: 5019 står framför 5020



Bildtext: 5019 saknar kofångare... och motor...


Bildtext: Connex? 5020 här framför två individer ur 75-serien


Bildtext: Ledsen att behöva säga det, men jag vägrar ta ut denna buss i trafik... Blinkersglasen är ju trasiga!


Bildtext: Dessutom saknar den sidopositionsljus...


Bildtext: Mycket sladdar - dock ingen instrumtentpanel

Saknar förarstol
Bildtext: Saknar förarstol

Ej i trafik - no shit Sherlock
Bildtext: Ej i trafik - no shit Sherlock

Ett unikt perspektiv på förarplatsen
Bildtext: Ett unikt perspektiv på förarplatsen

Vindrutetorkare utan vindruta
Bildtext: Vindrutetorkare utan vindruta

Två fina bussar - 5019 & 5020. Underbara att köra. Tack för lång och trogen tjänst. Farväl.


Kommentarer
Postat av: Janne

Hölö? Skrotas de där? Plockas isär ytterligare? Deponeras? Fraktas vidare? Många frågor...



funderar

Janne

2009-02-26 @ 11:51:35
Postat av: Mårten

Ja - så vitt jag vet skrotas de och plockas antagligen på ytterligare delar. Men jag är inte riktigt säker på vad som händer sedan.



Hälsningar

Mårten

2009-02-27 @ 00:30:33
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Calle

Kan man som privatperson betala för att plocka lite delar från dessa dödsdömda bussar? Vore skoj med en stop-knapp eller liknande som souvenir från dessa trotjänare.

2009-02-28 @ 22:14:32
Postat av: Mårten

Jag vet faktiskt inte om det går. Det bästa är kanske att fråga Busslink, eller besöka skroten.

2009-03-01 @ 02:28:08
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.