Skit under bromspedalen

Skit i förgasaren har jag hört om. Men nu när jag sitter i 5037 på väg till Ruddammen, en vanlig dag i februari, tror jag att det är växellådan som gett upp vid rödljuset innan Slussen. Glider framåt i två till tre km/h till hållplatsen. Försöker gasa, men det går inte. Ropar upp RTL vid hållplatsen och får tipset att göra rent under bromspedalen, eftersom det kan vara en sten som fastnat. Jag tackar, informerar passagerarna om att bussen kanske går vidare, kanske inte, och lägger i p-bromsen. 

Sopar rent och glider sedan iväg. Ingen skillnad. Ropar upp RTL igen. Får tips att stanna och dra bromspedalen uppåt så hårt jag orkar. Och kanske stänga av strömmen. Gör så. Drar. Och provar att stänga av strömmen. Startar sedan upp och kör iväg. Det går!

Bussen beter sig likadant flera gånger, men jag stänger av huvudströmmen varje gång. Sista gången är när jag tommar bussen från Hjorthagen till Slussen. Verkar vara i kombination med att jag trycker ner bromspedalen hårdare än vanligt - bromsar mjukt, sedan trycker jag till vid rödljuset för att hålla bussen stilla. Skriver felrapport på det.

Av TX får jag reda på att det är ett ganska vanligt fel - och att flexen brukar kunna åtgärda det genom att blåsa rent med tryckluft. Så n har jag erfarenhe av ytterligare ett fel och dess lösning - skit under bromspedalen.

Kommentarer
Postat av: Ola

Oj! Har aldrig hört talas om ett sådant fel. Vad var det för buss?

2009-02-16 @ 13:22:26
URL: http://logg.olasand.se
Postat av: Mårten

En Scania MaxCi - H18E - tydligen har den elgas. Räcker med ett gruskorn under bromsen för att ställa till det så att gasen inte fungerar.

2009-02-16 @ 13:26:24
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.