Rätt som det var blev det fel

Nationaldag. Massvis med folk. TV-sändning från Skeppsbron. Folk går som om de ägde vägen, hoppar ut framför bussar. Går där det inte finns några marginaler som helst för bussarna att väja. Spännande. Alltför spännande. Efter en kort paus, naggades i kanten eftersom tvåan jag körde var fullsatt, blev exakt 10 minuter, tar jag emot en 55:a riktning Hjorthagen. Jag kör försiktigt förbi Räntmästartrappan, fortsätter in på Skeppsbron, ser hur minustiden ökar. Kan köra in lite på slutet, öde på Birger Jarlsgatan. Spetsvändning Hjorthagen och avgår med några minuters försening som vid Norrmalmstorg ökat till 16 minuter. Min teori är att tvåan går oregelbundet, kändes som att jag är ensambuss på Skeppsbron med folkanstormning som följd. Arga blickar från stamresenärerna på Slussen - 16 minuter är 16 minuter för mycket, oavsett trafik- och passagerarläge.

Kör vidare mot Mariatorget och Södra station. Svänger mot Medborgplatsen, in mot Åsötorget. Bra, jag brukar kunna glömma den svängen ibland - men nu körde jag rätt. Kommer fram till hållplats Åsötorget. Vad nu. Hinder i vägen. Vändplan. Aj, då. Jag anropar RTL och informerar passagerarna om att jag missat en omläggning av 55:an. Operatören på RTL bekräftar det - skulle ha kört som en 43:a och sedan en bit på 74:an på Ringvägen. Jag minns att jag såg omläggningen för två veckor sedan, och har även sett den på anslagstavlan, men glömt den helt. Den började dagen efer min ordinarie söndag. Jag beklagar för operatören, men hon säger att det är sådant som händer och frågar om jag kan köra den väg vi hade som omläggning i vintras. Njet. Det är avstängt på ett effektivt sätt. Att vända går dock, informerar jag henne om. Avslutar samtalet och får hjälp av en snäll resenär att hålla utkik bakåt. Några passagerare passar på att gå av, det var ju rätt körväg - i vanliga fall. 

Långsamt bakåt... Koll i spegeln. Fritt för fronten, inte en cm i onödan. Öppnar dörren. Mannen som hjälpt mig hålla utkik bakåt går in igen. 

- Du har två meter till, säger han
- Tack för hjälpen, jag kommer runt nu - vill inte backa för mycket, de blir så långa då, säger jag och lägger i D

Jag minns omläggningen så väl. Och inga konstigheter alls när jag väl är på banan. BussPC:n visar -22 vid Skanstull. Skulle avgå som 66:a, men Flexen kommer förbi min avlösare av en händelse och täcker den avgången. Jag får en sur blick från en äldre dam, en stammis på linjen - tolkar jag det som, jag ber om ursäkt, men hon verkar inte höra. 10 minuter efter min avtid löses jag av. Föraren som tar över säger att han kör de passagerare jag har ombord dit de vill och tommar sedan till Reimersholme. Professionell improvisation. 

Vad ska man säga - det var ju rätt från början. Rätt som det var, blev det fel...

Kommentarer
Postat av: Tomas

Ibland blir det så... att man blir sen av olika anledningar, eller att man är inbiten på rutten och glömmer en omlägning, tur att du fick hjälp vid backningen.

2009-06-09 @ 08:26:41
URL: http://busslinjeblogg.blogspot.com/
Postat av: Mårten

Ja, det var tur i oturen. Resenären som hjälpte mig backa åkte även 55:an till vardags, så han kom ihåg omläggningen. Jag visste dock hur jag skulle köra när jag väl kom på att det var omläggning. Det hade kunnat vara värre - utan möjlgihet att vända hade det blivit rolig backning ett hundratal meter...

2009-06-09 @ 12:50:17
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på

Ramlade just in på din blogg och måste säga att det är kul att läsa att ni faktiskt bryr er när bussarna är sena ;_; Vi vet att det egentligen inte är ert fel.

Jag ber å surtanternas vägnar om ursäkt för elaka blickar.

2009-06-11 @ 20:14:08
URL: http://tjelsi.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.