76:an till Värthamnen på en söndag

Stannar med tvåan vid Slussen. Söndag eftermiddag, sista varvet. Kör buss 5384 - en fin förstagenerationens biogasledbuss. Öppnar dörrarna och passagerarna går ombord. En man som har en rullbar väska frågar:
- Hur tar jag mig till Värtahamnen nu?, säger han frågande
- Ja, det var en bra fråga. 76:an går ju inte idag
- Det sa SL.se att den gjorde
- Jaha, det var konstigt, säger jag, det får du säga till om
- Kan jag åka med dig någonstans?
- Ja, du skulle kunna åka med mig till Stureplan och ta ettan, säger jag efter att ha funderat en kort stund
- Eller kanske T-banan tlll Gärdet, säger mannen - glad över att ha kommit på ett annat alternativ
- Ja, det är bra. Kör på det, säger jag

Idag passade jag på att söka på förbindelser mellan Slussen och Värtahmamnen, till nästa söndag. Jag fick upp följande resalternativ:





Avgång kl 06.03 eller 06.12. Konstigt. Det saknas information om T-bane-alternativet? Borde det inte finnas en förbindelse mellan Slussen och Gärdet på en söndag? Vid en närmae anblick ser jag att det står måndag. Till skillnad från SJ, Swebus Express eller SAS-webbstjänster kan vi ju utgå ifrån att jag som resenär inte har lust att vänta till måndag morgon om jag skriver in 13.30 i sökmotorn...

Det som blir konstigt är att databasen inte markerar för den stressade användaren om  att det inte finns någon förbindelse på en söndag. Man måste läsa sig till att det är måndagen istället för på söndagen. Kanske skulle sökmotorn kunna visa ett annat alternativ - "vi vet att du inte skrivit in att du kan gå till en annan hållplats, men Värthamnen trafikeras inte söndagar. Därför föreslår vi Gärdet". För det alternativet kommer upp om jag kryssar i att jag kan gå från en annan hållplats för att spara tid.

Kanske en bugg eller ett feltänk i en annars vattentät suverän tjänst? Som du frågar får du svar. Kanske ska man hjälpa resenärerna att ställa frågorna rätt...

Kommentarer
Postat av: En kollega

Om du inte redan har gjort det så kan du ju skicka ett meddelande till SL:s kundtjänst och göra dem uppmärksamma på detta. Det skulle väl egentligen räcka att länka till detta inlägg med förklarande bilder och allting. Alternativt vidarebefordra det internt.



De är kanske redan medvetna om problemet på SL, men ju fler "klagomål" som inkommer, desto bättre. Förhoppningsvis kan de ändra detta i nästa version av reseplaneraren eller liknande.



Tack för en trevlig blogg förresten!

2009-03-18 @ 01:33:35
Postat av: Mårten

Kul att du gillar bloggen och tack för din kommentar. Jag vidarebefodrar det - visste inte om jag skulle kontakta SL och hur i så fall.

2009-03-18 @ 09:45:52
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.