Risig retarderreaktion

5396 anländer några minuter för sent. Jag hälsar på föraren och frågar om det är några nyheter på fyran, var ett tag sedan jag körde senast. Han säger att den enda nyheten är att man ska köra in i allén vid Östra station. Mycket folk också, upplyser han mig om. Jag sätter mig tillrätta. Ställer in stolen, stänger dörrarna. Känner mig lite ringrostig, som vanligt efter en och en halv veckas frånvaro från förarstolen. Kör fram. Öpnnar och släpper på folk. Glider iväg. Har koll i högerspegel. Kollar vänster. Bromsar, bilar kommer. Glider ut. Måste gå ut mot vänster för att dra med bakersta axeln, vill inte att den ska gå på trottoaren.
Rondell. Högerblink. Ner på Skanstullbron. Vänsterfil, bussfil. Bussen segar sig upp i 40 - 50. ABS-lampan lyser. Jag trycker ner bromspedalen lite, för att få igång retardern. Det är en väldigt effektiv retarder på MAN-ledbussarna. Inväntar ketchup-broms-känslan. Det händer inget. Har ännu inte tryckt så hårt att lufttrycket aktiverat bromsarna. Ser inte ens retardersymbolen på displayen. Eftersom jag har medlut och trafikljus trycker jag lite hårdare. Hör växellådan växla ner, men inte en tillstymelse till retarderljud - den brukar vina. Det är en viss skillnad att bromsa en ledbuss utan retarder, men det är klart att det går. Gör en mjuk inbromsning och stannar vid trafikljuset.
Provar några gånger till på vägen mot Radiohuset. Samma sak varje gång. Ingen reaktion alls. Fyran är relativt backig. På Västerbron bromsar jag in lite mer än jag brukar på toppen för att undvika att behöva lägga an bromsarna mer än nödvändigt i slutet av backen ner mot Västerbroplan. Samma sak på tillbakavarvet.
Jag säger till föraren som löser av. Han noterar det och kör iväg.

Senare på kvällen träffar jag samme förare och han säger att han inte märkt något fel. Jag bestämmer mig ändå för att skriva felrapport när jag får samma buss på sista varvet - kanske var retardern urkopplad av någon anledning som jag inte vet. Det fanns dock ingen notering om det. Det påverkade körupplevelsen negativt, kanske för att jag är så van vid retarderns ketchup-effekt och har lärt mig uppskatta den. Risig retarderreaktion...

Kommentarer
Postat av: Janne

Problemet med dålig retarder är bara alltför bekant i Nacka/Värmdö där jag kör. Vi har ju mest Volvo av olika årgångar men nu också MAN normalvagnar (Lion City, kanske). Nyare Volvo, dvs trängselvagnar/vattenskallar har förnämlig retarder och oftast bra bromsar, men de äldre skiftar ordentligt i skick. Jag märker tydligt att jag blir mycket tröttare i ryggen bl a om jag fått en vagn med mer eller mindre obefintlig retarderverkan än om jag har en nyare kärra. MAN-vagnarna är ett kapitel för sig; både broms och retarder är iofs bra, men det är svårt att dosera vilket fr a beror på att körställningen är obekväm (man sitter för nära ratten) och att man av någon anledning har försett bussarna med "personbilspedal" i st f normal hel busspedal. För mig, som är c:a 170 cm lång är det svårt att stöda foten med detta arrangemang och då blir förstås inbromsningarna därefter.



Vrid lagom på ratten!

Janne



2009-09-15 @ 11:53:09
Postat av: Mårten

Tack för din kommentar. Intressant - har inte tänkt på det - men även jag blir tröttare utan retarder. Krävs en annan bromsteknik.



Mvh

Mårten



2009-09-19 @ 07:28:22
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.