"Banan tog slut... så vi tog det säkra före det osäkra", sa piloten
Idag flög jag till Bromma med Avitrans. De flyger för regionala flygbolag under namn som Kullaflyg, Blekingeflyg och Gotlandsflyg. Jag har alltid tyckt att de är bra och det är kul att åka mindre propellerkärror. Fast idag gick det inte som det brukar.
Vi flyger in över Haninge, Kärrtorp, Globen, Kungsholmen och Bromma. Landar. Flyger lite för högt, och piloterna pressar ner planet på banan för att nästa sekund dra på och lyfta. Något är galet. Efter någon minut, som känns som en evighet säger piloten:
"Banan tog slut... så vi tog det säkra före det osäkra och gjorde en turnaround. Vi ligger nu i vänstervarv och kommer snart att landa på Bromma igen. Vi har allt under kontroll och det är ingen fara."
När de sagt det kom jag på att de inte använt klaffarna. En dam som satt bredvid kommenterade att det varit en ryckig flygning, hon hade flugit själv sa hon och tänkt att de kom in alldeles för snabbt.
Vid nästa varv tog de det riktigt lugnt och fällde ut klaffarna lite i varje fall. Det är ju ganska långa inflygningsrutter - runt hela stan - vände vid Tullinge. Och lyckades landa. Ett tag var jag lite rädd. Kanske ska kolla upp bussresorna nästa gång...
Kanske finns det en pilotblogg som skriver om denna läruppelvelse någonstans?
Vi flyger in över Haninge, Kärrtorp, Globen, Kungsholmen och Bromma. Landar. Flyger lite för högt, och piloterna pressar ner planet på banan för att nästa sekund dra på och lyfta. Något är galet. Efter någon minut, som känns som en evighet säger piloten:
"Banan tog slut... så vi tog det säkra före det osäkra och gjorde en turnaround. Vi ligger nu i vänstervarv och kommer snart att landa på Bromma igen. Vi har allt under kontroll och det är ingen fara."
När de sagt det kom jag på att de inte använt klaffarna. En dam som satt bredvid kommenterade att det varit en ryckig flygning, hon hade flugit själv sa hon och tänkt att de kom in alldeles för snabbt.
Vid nästa varv tog de det riktigt lugnt och fällde ut klaffarna lite i varje fall. Det är ju ganska långa inflygningsrutter - runt hela stan - vände vid Tullinge. Och lyckades landa. Ett tag var jag lite rädd. Kanske ska kolla upp bussresorna nästa gång...
Kanske finns det en pilotblogg som skriver om denna läruppelvelse någonstans?
Kommentarer
Postat av: MrBanco
Jasså Du fyller 1 år - grattis. Jag har hållit på att blogga om kollektivtrafik och förarmiljöer i flera år...
....det har INTE förändrat världen ett dugg :-)
Postat av: Mårten
Jo, jag läser din blogg regelbundet :) Spännande att läsa - det verkar rätt annorlunda mot hur jag upplever att det är i Stockholm...
Postat av: David
Det var nog blåsigt.. Då använder man helst inte klaff eftersom det gör flygplanet väldigt vindkänsligt. Helt rätt att dra på om man inte tycker något stämmer.
Postat av: Mårten
Aha, intressant - det visste jag inte. Tack för kommentaren! Jag litade på att de visste vad de gjorde, men det var ändå lite jobbigt med ovissheten.

Trackback